Page 5 of 9

Re: Prosjekt NA

Posted: 08 Aug 2017, 22:47
by Eivind Berg-Johansen
Spurte Kolstrup Tuning hva som var så bra/spesielt med Rotrex oljen.
Fikk dette svaret.
Der er en special udviklet tractions olie, som arbejder under meget højt pres og nærmest skummer når den kommer igennem kompressor og smører og køler ruller og impellershaft.

Snakket etterpå med en jettmotor guru på jobb, han sa at mesteparten av oljen har tilsatt anti skummings middel.
Da er spørsmålet skummer Eaton sin olje..?

Har sjekket nette, der nevnes Mobil olje og jetmotor olje.
Jeg vet ikke hva disse oljene inneholder, tørr ikke å gamble.
Kjøper derfor Rotrex sin olje.

Har kjøpt det samlet, kompressor, MS, dyser, intercooler og bredbåmds lamda.

Re: Prosjekt NA

Posted: 08 Aug 2017, 23:21
by Bubba
Rudolf wrote:Vi i Sinsengarasjen har kjøpt Eaton olje til våre kompressorer.
Kostet ca det samme.
GM har en kompressorolje som også koster det samme.

De jeg nevner selger i flasker på 4oz ca. 1.2 dl. som da koster ca kr. 160,-
Du trenger vel ikke en liter :shock:

Erik
...og olje er faktisk ferskvare. Ikke gunstig å kjøpe så mye at det tar flere år å bruke opp alt.

For en tid tilbake slo jeg i hjel litt tid i salgshallen til Erik Arnesen Bryn, da jeg la merke til at Long Life-oljen de solgte var merket med forholdsvis kort holdbarhetsdato. Jeg måtte selvsagt kommentere det paradoksale i dette, men kundemottakeren informerte meg da om at olje, og syntetisk olje i særdeleshet, er ferskvare. Blir den for gammel kan smørestoffene og "løsemiddelet" skille lag, og smøreevnen blir betydelig redusert.

Re: Prosjekt NA

Posted: 09 Aug 2017, 07:52
by Eivind Berg-Johansen
Jeg tipper at den totale olje mengden er ikke langt fra 1 liter når jeg har fyllt opp oljereservoar, slanger, kjøler og kompressor.
Orignal oljen til Rotrex skal skiftes ved 80000 km eller etter 2 år, spørs hva som kommer først.

Det er riktig at det er ferskvare, mener å ha hørt at "normale" motor oljer har en varighet på 5 år, uåpnet og I et mørkt lager.

Re: Prosjekt NA

Posted: 09 Aug 2017, 17:25
by Rudolf
Eivind Berg-Johansen wrote:Jeg tipper at den totale olje mengden er ikke langt fra 1 liter når jeg har fyllt opp oljereservoar, slanger, kjøler og kompressor.
.....
Da har jeg lært noe i dag også :wink:
På Eaton er "alt inni" kompressorhuset så mengden er vesentlig mindre.

Erik

Re: Prosjekt NA

Posted: 09 Aug 2017, 17:58
by Stalfa
Rudolf wrote: På Eaton er "alt inni" kompressorhuset så mengden er vesentlig mindre.
Forskjellen på en Eaton og en Rotrex er vel ganske stor. Så det blir vel å sammenlikne eple og pære, dersom en turbo er en banan. :p

Re: Prosjekt NA

Posted: 09 Aug 2017, 18:21
by Rudolf
Stalfa wrote: Forskjellen på en Eaton og en Rotrex er vel ganske stor. Så det blir vel å sammenlikne eple og pære, dersom en turbo er en banan. :p
Ja at det går an å være så dum?

Erik
som aldri skal sammenligne to kompressorer mer

Re: Prosjekt NA

Posted: 09 Aug 2017, 19:19
by Stalfa
Rudolf wrote:som aldri skal sammenligne to kompressorer mer
Det synes jeg du skal fortsette med.

Jeg måtte bare lire av meg noe når jeg snublet over noe som jeg vet bitte-litt om.


\\Stian.

Re: Prosjekt NA

Posted: 10 Aug 2017, 07:27
by Eivind Berg-Johansen
Hvorfor en blower vs en supercharger trenger mer olje er jeg usikker på.
Supercharger = mer boost, men begge er reim drevne, (Føler motoren).
At en turbo trenger mer olje kan jeg delvis forstå, pga ant rev og varme. Mulig Stalfa kan fortelle det.?

Re: Prosjekt NA

Posted: 10 Aug 2017, 09:04
by Bubba
Det spesielle med kompressorene fra Rotrex er girkassen, som gjør at impelleren kan nå over 120.000 rpm - hvilket er turboterritorium. Men så er jo Rotrex-kompressoren egentlig en halv turbo, - men man slipper varmen fra eksosturbinen.

Siden bilindustrien har veldig fokus på å downsize motorene for tiden, kreves det innovasjon og nye løsninger innen pustehjelp. Rotrex tilbyr nå bilindustrien kompakte kompressorløsninger med impellere som i tillegg til remdrift har innebygget elektromotor. Elektromotoren alene kan sende impelleren opp til 130.000 rpm på 300 millisekunder.

Det er lov å håpe at Kraftwerks og andre vil tilby pakkeløsninger med dette etter hvert også :D

http://www.rotrex.com/Home/Products/Var ... erchargers

Re: Prosjekt NA

Posted: 10 Aug 2017, 09:20
by Stalfa
Eivind Berg-Johansen wrote:(Følger motoren).
Det er en sannhet med modifikasjoner.
Rotrexen har en (viskose?) mekanisme som gjør at utvekslingen øker etterhvert som turtallet på reimsiden øker.
Derfor vil du se at dreiemomentet på Rotrex installsjoner øker med turtallet, mens en Eaton o.l. har en mer flat kurve.

Re: Prosjekt NA

Posted: 10 Aug 2017, 09:43
by Eivind Berg-Johansen
Aha......planetgir er tingen.
Skjønner nå et det er behov for å kjøle oljen.

Supercharger Details
Type: Centrifugal
Make: Rotrex
Model: S/30-94
Max input axle speed: 12.600RPM
Max impeller speed: 100.000RPM

Re: Prosjekt NA

Posted: 10 Aug 2017, 09:49
by Eivind Berg-Johansen
Er det noen som har målt temp på girolje eller diff ved heftig kjøring.
Har noen montert oljekjøler på girkasse.

Re: Prosjekt NA

Posted: 15 Aug 2017, 13:28
by Eivind Berg-Johansen
Da er alt montert.
Kompressor, lamda, dyser, bensin regulator, bensin pumpe,
Intercooler og olje kjøler.
Fant en eksos temp sensor I skapet som jeg plasserte etter grenrøret.
Det som gjenstå nå er å vente på ny radiator og oljen til kompressor. Deretter blir det en tur i dyno'n for riktig MAP
og sannhetens time ang antall Hk.
Trangt i front. Får håpe den nye radiator ikke er for stor.
Fant også på en patent på å få ut original landa..kapp en 22 mm fastnøkkel.

Re: Prosjekt NA

Posted: 17 Aug 2017, 19:36
by Eivind Berg-Johansen
https://youtu.be/jVbgq54peBc
Da var det liv i den igjen.

Re: Prosjekt NA

Posted: 23 Aug 2017, 16:48
by Eivind Berg-Johansen
Monterte snap off ratt og ny radiator mens jeg venter på Dyno kjøring.