Page 18 of 20

Posted: 13 May 2012, 18:34
by OleK
4-hjuls kontroll

Har vært hos Anton og tatt 4-hjuls kontroll på bilen. Han har tilgang til avansert utstyr for dette. Har hatt mistanke om at ikke alt var helt riktig justert da det er byttet foringer og bolter på understellet. Her ble det valgt vinkler for sportslig kjøring, en mellomting mellom orginal og banekjøring.
Etter justering merket jeg med en gang at bilen oppførte seg bedre på veien. Den ble mer retningsstabil, og ikke så følsom for norske sporete veier. :D Nå skal det bli morro å presse litt i svinger for å kjenne hvordan det blir. :D
En stor takk til Anton som stillte opp på kort varsel. :D

Montering av sensorer
Image

Montering av sensorer
Image

Klar til måling
Image

Vinklene før justering, toe out på alle hjul
Image

Justering av eksenterbolter
Image

Sånn ble vinklene etter justering
Image

Posted: 13 May 2012, 20:55
by Rudolf
Heftige vinkler det der.
Ganske mye camber foran, nesten 2 grader.

Oftest så har man vel endel mindre camber foran en bak.
Hvorfor så mye foran ?

Erik

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 01:18
by Vegard
949racing / fcm / og alle de raske (som er på forumene) kjører enten likt eller også litt mer camber foran enn bak.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 10:46
by Ørnbjørn
Det gir vel ein litt meir laussluppen bak, samtidig som styringen blir meir aggresiv og ein totalt sett har ei softere sleppgrense?

Posted: 14 May 2012, 16:38
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:Det gir vel ein litt meir laussluppen bak, samtidig som styringen blir meir aggresiv og ein totalt sett har ei softere sleppgrense?
OK.
Se, da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Erik

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 16:49
by Ørnbjørn
… har eg lest.
Ellers er det vel vanlig å kjøre 1/1.5, opp til Spec-miata oppsett som kan være opp i 2/3 grader camber (foran/bak).
Men fortell gjerne, OleK om kvifor du vel dette oppsettet. Skal ha firhjulskontroll sjølv om ikkje så lenge, og har ikkje bestemt for "personlighet".
Laus og ledig eller stram og sjølvsikker.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 17:22
by OleK
He he, ser ut til at jeg har fått litt mer agressive vinkler enn det jeg trodde jeg fikk. Jeg skal høre med Anton om han ta justere vinklene mer mot normal. Min kjørestil er ikke særlig agressiv :?
Har en bok av Keith Tanner (Miata MX-5 Performance projects) der han for gatebruk anbefaler:

Front
Caster +5,0 grader
Camber -0,7 grader
toe in 1/16 tomme total

Bak
Camber -1,2
Toe in 1/16 tomme total

Tror dette vil passe bra for meg litt mer enn orginal, men med god dekkøkonomi.

Erik hvilke vinkler hadde du da du kjørte dekkene til fillebiter på Beverly?

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 17:33
by Rudolf
OleK wrote: ......
Erik hvilke vinkler hadde du da du kjørte dekkene til fillebiter på Beverly?
Front
Caster: der må man ta det man får ....
Camber: -1.6 grader
toe OUT: 1.2 mm total

Bak
Camber: -2.0 grader
Toe in: 2.3 mm total

Merk at dette er desimalgrader og ikke grader-minutter.
Merk at jeg har valgt toe OUT for å få litt aggresiv styrerespons.

Merk, de dekka som jeg kjørte i filler var gamle og slitne av dage, så jeg vill ikke gi all skylda til hjulvinklene.

Erik

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 18:25
by Swede
-Vad kostar en 4 hjuls inställning.....mellan tummen og pekfingret?

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 21:28
by OleK
Swede wrote:-Vad kostar en 4 hjuls inställning.....mellan tummen og pekfingret?
Det vet jeg ikke, jeg fikk en god pris hos Anton, men det får du spørre han om. :D

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 21:40
by Hauk
Rudolf wrote: Camber: -1.6 grader
toe OUT: 1.2 mm total

Camber: -2.0 grader
Toe in: 2.3 mm total
Jeg har kjørt med nesten identisk camber og spissing i et par år nå uten at jeg ser noen skjev slitasje på dekkene.

Posted: 14 May 2012, 22:59
by Rudolf
Swede wrote:-Vad kostar en 4 hjuls inställning.....mellan tummen og pekfingret?
Mellom 1000 og 2000 kr.
(ofte kr. 1500)

Erik

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 14 May 2012, 23:52
by anton.g
Swede wrote:-Vad kostar en 4 hjuls inställning.....mellan tummen og pekfingret?
Bare til opplysning, til de som ikke skjønner det. :roll: :roll: :roll:
Utrykket : "mellan tummen og fingret" er svensk slang for "svart betaling".

Ser at det har vært en del diskusjon om firhjulskontrollen/justeringa di OleK.
Hvis du føler det ble litt mye, så tar vi bare å moderer det litt
Vi kan ta en ny runde, og justere det litt mindre røft/aggressivt.
Med nye skruer og nettopp skrudd på dem, så er det ikke noe pes for meg.

Bare slå på tråden, så ser vi om vi kan få til noe til helga igjen.

anser

Posted: 19 May 2012, 16:11
by OleK
Batteri

Byttet batteri, da det gamle ikke ville mer. Byttet til uorginal størrelse fra Biltema.

Re:

Posted: 19 May 2012, 16:38
by anton.g
OleK wrote:Batteri

Byttet batteri, da det gamle ikke ville mer. Byttet til uorginal størrelse fra Biltema.

Biltema sine bilbatterier har faktisk kommet veldig godt ut på tester, så det er ikke noe dårlig kjøp.

anser