Page 16 of 20

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 10 Aug 2011, 20:02
by mussa
Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 10 Aug 2011, 21:01
by Lloyd
mussa wrote:Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..
Vil ikkje anbefale Biltema sine heller, alikevel du kan være heldig og få en Ok, en gang i blant.
Den eg plukket opp, dog til primera'n min, var utav kalibreringen sin, og viste 0,2 - 0,4 volt for mye til enver tid, men den svingte på målingene som den skulle! :roll:


Edit:
Lykke til med Lambda byttet forresten. Krysser fingrene for at det gjør susen!

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 10 Aug 2011, 21:33
by OleK
Noen som har prøvd denne lambdaen? Er vel ikke top of the line dette heller?

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 469227c37a

Posted: 19 Aug 2011, 21:26
by OleK
Da har det vært litt skruing igjen, denne gang ble nedre del av rattstammen byttet.
Har i lengre tid irritert meg over slakken som var på rattet, ca 1,5 cm. Når jeg hadde snekke uten servo, trodde jeg det var snekka som var sliten. Men det forsvant ikke etter at jeg monterte servoen. Etter litt feilsøking fant jeg synderen, nedre del av rattstammen. Denne er laget slik at den ved en kollisjon skal presses sammen istedet for at rattstammen kommer innover i kupeen. Det hadde altså utviklet seg en slakke i denne delen.
Var med Ove N bort til Elanzer, og han hadde en rattstamme til salgs fra blåbilen som ble oppgitt pga rust.
Var mye jobb med å bytte denne, måtte ut med sete, ned med rattstammen, løsne styresnekke og ta vekk luftfilter/LMM.
Spesiellt var det noe prakk med å få rattstamme på plass igjen, tung var den også.
Men endelig er det gjort, og nå er rattet helt uten dødgang :D Ble en forbedring kjøremessig også.

Denne måtte byttes
Image

Rattstammen løsnet
Image

Posted: 25 Aug 2011, 17:34
by OleK
Bytte av lambdasonde

Etter å ha hatt litt trøbbel med at det liksom manglet litt effekt noen ganger, og at det ser ut som den går litt magert, ble det kjøpt inn ny lambdasonde fra IL Motorsport. Sonden kom med riktig kontakt selv om det var uorginal del.
Leste på diverse innlegg at det skulle være noe herk å få ut den gamle sensoren. Men neida, min var så løs at jeg kunne skru den ut med fingrene :shock: . Det er kanskje ikke så rart at det har vært noe grums her, den har vel gitt feil signal til ECU i hytt og pine.
Satte i den nye uten problem, og motor startet og gikk helt normalt. I begynnelsen merket jeg ikke så mye til at jeg hadde byttet sensor, men nå etter en uke med blandet kjøring er det stor forskjell. Nå er den både turtallvillig og drar utrolig godt på lavt turtall.
Bortfallet av effekt er helt borte :D :D morro morro. Skal kjøre noen dager til, og da skal jeg sjekke fargen på pluggene.

Sensor med kontakt og kobberfett
Image

Ny sensor på plass
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 26 Aug 2011, 23:58
by Lloyd
Prøv og kjør litt friskt til og "plutseligt" slå av motoren, og renn inn på en lomme langs veien eller noe.
Får en bedre indikasjon på reel plugg farge da!

Så kan du jo gjøre dette etter den har putret en del på tomgang og. For og sammenligne. :D


Sjekket mine her en dag før registeret mitt forskjøvet seg, og dei var så og si helt like dine plugger.
Min går da heller ikkje helt optimalt, ref:OveN sin røde miata og hvordan den går.

Men eg har jo ikkje noe annet og skylde på enn meg selv. :roll: mtp. Mspnp

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 27 Aug 2011, 00:48
by OleK
Var noe lignende jeg tenkte på også, dvs unngå småkjøring og heller kjøre litt lenger tur så alt blir skikkelig varmt, og så sjekke.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 27 Aug 2011, 01:16
by Agility
Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile.... :roll:

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 27 Aug 2011, 10:37
by OleK
Ja, jeg tenkte på det, men jeg var så ivrig på å få dette problemet løst at det var enklest å bytte med en av samme type.
Nå er det bare velstand, og jeg gleder meg til hver kjøretur. :D Godt å kjenne at det "skjer" noe der framme.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 27 Aug 2011, 19:01
by Tonny_B
Agility wrote:Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile.... :roll:
Hvem selger slikt da? :)

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 27 Aug 2011, 19:12
by OleK

Posted: 29 Aug 2011, 21:15
by OleK
Da har det kommet noe stasj fra Ebay som sjåføren skal ha på seg.. Noen retro racing og Mazda sydde stoffmerker som man fester på klær (t-skjorte e.l). Festes ved å varme de med et strykejern i ca 1min.

Hadde det vært en ide for klubben å få laget sånne, da kan man jo velge selv hvilke plagg man vil ha de på?
Har lett etter sånne med MX-5, Miata o.l. , men det var dårlig resultat.

Image


Bytte av klutsjsylinder

Har nå fått byttet den slitne hovedsylinderen med lekkasje, med en ny orginaldel. Det var jammen på tide, ble veldig ok pedalen etter bytte. Slavesylinderen ble ovehalt tidligere i år, så da er det bare å glemme disse for en lang tid fremover. :D

Ny hovedsylinder med beholder
Image

Ferdig montert
Image

Posted: 30 Aug 2011, 20:59
by OleK
Bytte av forhjulslager

Hadde litt uling i venstre forhjulslager, så det var bare å bytte hele greia. Bestillte delene jeg trengte fra ILM. Det er visst ikke mulig å bytte bare lager foran, så det som kommer er hele navet med hjulbolter og lager ferdig montert. Byttet også den store mutteren, som skal byttes om den blir løsnet. Altså ingen gjenbruk av denne.
En annen positiv effekt av dette bytte var at jeg fikk sortert ut et annet problem med det samme. Har alltid hatt litt urolig bremsepedal (vibrasjoner), og at den noen ganger trakk litt til siden. Dette selv om det var nye bremser på bilen når jeg kjøpte den.
På baksiden av bremesskiva, den flata som ligger an mot selve navet, var full av slagg/rust. :shock:
Ikke rart det var litt kast i skiva. Skrapte vekk alt dette på alle flater som møtes. Nå er bremsen 100%, dønn stabil og rette, jippi :D

Demontering av lager
Image

Låsing på mutter fjernet, og klar til løsning
Image

Nye deler på, mutter trekkes selvsagt med riktig moment (167 - 216Nm)
Image

Ferdig montert og mutter låst ved å banke inn et hakk
Image

Re:

Posted: 30 Aug 2011, 22:16
by Ove N
OleK wrote: Demontering av lager
Image
Hvor mange deler mistet du oppi kummen da?
Så farlig nær ut den synes jeg..

Ellers fin arbeide du gjør! :D

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 30 Aug 2011, 22:47
by OleK
Den kummen er desverre på min parkering, men jeg har heldigvis ikke hatt noen uhell enda. bank i bordet.........