Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturias - (bildetung)

Bilder og Video fra treff, medlemsmøter osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
tob
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 108
Joined: 23 Sep 2014, 22:49
Medlemsnummer: 1267
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturias - (bildetung)

Post by tob »

I fjor på disse tider, kjøpte jeg en Mazda Roadster 2014 modell, var med ett frelst og meldt inn i menigheten med medlemskap og innmeldelse her på forumet
Det ble my kjøring i hele fjor høst, stort sett med taket nede. Men da begynnelsen av november trådte inn, sendte jeg Roadsteren i hi og begynte å planlegge hva slags opplevelser jeg kunne tenke meg å ha med den.

Jeg har gjort Alpene på motorsykkel, men ikke Dolomittene og tanken på det fascinerte. Men så begynner en kamerat i Spania og hinte om at det var på tide at jeg kom på besøk. For å slå to fluer i ett klask, skjønte jeg at Pyreneene var den selvfølgelige kandidat med avsluttende middelhavs-besøk.
Dermed begynte planleggingen. Jeg oppdaget med en gang at området har mer å by på enn bare Pyreneene. Google Maps med street view ble flittig brukt og jeg begynte sakte å få et inntrykk av de mest interessante områder, som bestod av Pyreneen, Baskerland og Asturias. Avslutningsvis skulle jeg så besøke min venn i Altea ved middelhavet før den lange veien nord til Hirtshals.

Reisen gjennom Europa, gikk over Mulhouse begge veier, med omvei på turen sørover, via Millau Bridge.
Reisen innen Spania, startet i Andorra og ble avsluttet med Harryhandel i La Jonquera, nær den franske grensa.
Det var meningen å kjøre ruta tilbake østover igjen, og da på veier jeg ikke hadde fått med meg vestover. Men pga sykdom, måtte planene endres etter 8 dager og jeg dro rett til Middelhavet med feber og halsvondt.

Veiene var stort sett en nytelse å kjøre. Jeg hadde mange stunder hvor kjøringen nesten ble en besettelse. På strekningen opp fra Perpignang i Frankrike til Andorra, oppdaget jeg seint at reservelampa for bensin, var tent. Jeg hadde ingen anelse hvor lenge den hadde lyst, og opplevde noen spennende kilometer til jeg fikk fylt inne i den fransktalende delen av Andorra. Men turisten i meg tok etterhvert over, da landskapet til tider var overveldende og tok oppmerksomheten fra kjøringen. Dermed gikk reisen over fra race til cruise.

Her er ruta:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 6ZCbS8qKhM


Her følger en del bilder fra turen. Siden jeg reiste aleine, ble det mye bilbilder.

Ferjekø. Avgangen fra Bergen er en time forsinket, men jeg er underveis.
Image

Rett før ankomst i Hirtshals. Forventningen stiger.
Image

Tissepause i grålysning i Frankrike , n/ø for Lyon
Image

Image

Millau Bridge er et imponerende skue
Image

Andorra var en likandes by
Image

På vei opp i de spanske Pyreneene
Image

Pause på vei mot Formigal. Mazda'en er underholdende å kjøre på veiene i Pyreneene. Litt racing i begynnelsen, men så seg turistmodusen inn og hastigheten sank.
Image

Formigal - områdets vintersports-sted. Mesteparten var stengt i påvente av neste sesong
Image

Veiene! På vei ned i Frankrike
Image

Laruns i Frankrike. Koselig landsby. I bakgrunnen ligger fjellpasset jeg kjørte over.
Image

Mer fra Laruns
Image

Nothing beats life in an open Roadster. (almost)
Image

Mot Ansó. Åpningen inn i en trang kløft hvor steinene raste mens jeg kjørte. Turte ikke stoppe for å fotografere. Denne veien tipper jeg hadde vært stengt i Norge i påvente av ras-sikring.
Image

Picos de Europe i all sin velde
Image

Det er anledning til å gå lange turer, i mektig landskap på opparbeidede stier. Man kunne også leie Land Rover
Image

Picos sydfra
Image

Fjellene rundt Riano
Image

Posada de Valdeon
Image

Kløften på vei fra Riano
Image

Steaks! Fra Alteas gamleby. Fotografer fotograferer alt alltid!
Image

Flink gitarist nesten uten tilhørere
Image

Her er ruta:

https://drive.google.com/open?id=1gSXMu ... sp=sharing

Jeg hadde montert en Dashcam i frontruta og har en del video som viser veikvaliteten i fjellene. Den er mer enn 10 minutter lang for den som liker å se sånt. Videoen er rendret i fast forward (x2) for å øke spenningen litt.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by tob on 02 Mar 2016, 12:31, edited 19 times in total.
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturia - (bildetung)

Post by MX-Jon »

Det så ut som en fantastisk flott tur, nå fikk jeg lyst til å reise på biltur igjen.....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturia - (bildetung)

Post by Trouble »

Fin bil, fin natur, fine bilder og god mat! Dette så veldig hyggelig ut :)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturia - (bildetung)

Post by 2re »

Fantastisk reisebrev! Får lyst! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturia - (bildetung)

Post by Atenza »

Sagt det før, men det er så fint med slike reisebrev med flotte bilder og beskrivelser, ikke bare av herlige veier og en lekker bil (i en fantastisk farge), men også nydelige landskap og bymiljø.

Takk! ;)

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturias - (bildetung)

Post by Pelle »

Alltid hatt lyst på en tur i disse flotte fjellene. Kjenner at lysta ikke blir mindre.
Herlig reportasje!
Per
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturias - (bildetung)

Post by Lloyd »

Åsså en løs hest så daffer avgårde inni en mørk tunnell sånn helt ut av det blå. Hehe!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
tob
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 108
Joined: 23 Sep 2014, 22:49
Medlemsnummer: 1267
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: Roadster-trip til nord-Spania - Pyreneene, Baskerland og Asturias - (bildetung)

Post by tob »

Takk for hyggelige kommentarer
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
Post Reply