Trodde aldri jeg skulle se...

Har du sett en MX5/Miata langs veien og lurer på hvem det er ??

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Trodde aldri jeg skulle se...

Post by Legendary »

...en MX-5/Miata tilsynelatende med motorstopp ved utgangen av Oslofjordtunnelen ved Helsfyr ca. 17:30 i dag. Det var en merlot mica M-edition.

Må ha tømt seg for bensin, en MX-5/Miata bryter da vel aldri sammen?! :mrgreen:
User avatar
trillan
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 07 Feb 2009, 15:49
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by trillan »

Føler meg skyldig..

Det sa BANG!

Image
- Det man ikke får me' i MX5en, e'kke verdt å ha me'!
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ja der kan dere se.
Jeg overdriver ikke når jeg forteller om de gamle radiatorene som eksploderer.

Det kan til og med skje på en nydelig Miata Merlot 95 M-Edition .... :wink:

Håper ikke du kjørte for langt med lite kjølevann.
Ny radiator for du tak i her i Oslo for en relativt billig penge.

Lykke til med utskiftingen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by Kolbotn »

Legendary wrote:...en MX-5/Miata tilsynelatende med motorstopp ved utgangen av Oslofjordtunnelen ved Helsfyr ca. 17:30 i dag. Det var en merlot mica M-edition.

Må ha tømt seg for bensin, en MX-5/Miata bryter da vel aldri sammen?! :mrgreen:
Jøss, har de forlenga tunellen? sist jeg sjekka så var bare tunellen mellom Drøbak og Hurum??
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by twilighter »

er glad jeg ikkje har den orginale plastikk radiatoren etter og sett det bildet ja
håper bilen klarte/klarer seg bra etter dette ?
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by siemens »

Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, men hvorfor skulle radiatoren sprenge?
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
trillan
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 07 Feb 2009, 15:49
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by trillan »

siemens wrote:Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, men hvorfor skulle radiatoren sprenge?
I mitt tilfelle så kan det skyldes at det er noe feil med avkjølingsføleren. Når det blir et visst trykk nedi der, så skal lokket på radiatoren poppe av. Det har ikke skjedd her og da sier det bang. Arrester meg hvis jeg har misforstått.
twilighter wrote:er glad jeg ikkje har den orginale plastikk radiatoren etter og sett det bildet ja
håper bilen klarte/klarer seg bra etter dette ?
Det håper jeg og! Tror ikke det skal være mer enn radiator, radiatorlokk og avkjølingsføleren.
Rudolf wrote: Ny radiator for du tak i her i Oslo for en relativt billig penge.

Lykke til med utskiftingen.

Erik
Yes. 1300,- pluss moms på radiatorservice.no er ikke så ille syns jeg. Og takk for det.
- Det man ikke får me' i MX5en, e'kke verdt å ha me'!
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by 2re »

Legendary wrote:...en MX-5/Miata tilsynelatende med motorstopp ved utgangen av Oslofjordtunnelen ved Helsfyr ca. 17:30 i dag.
Bare for å pirke litt; Oslofjordtunnelen går fra Drøbak til Hurum... :roll:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
trillan
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 07 Feb 2009, 15:49
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by trillan »

Har et spørsmål ettersom at radiatoren eksploderte..
Noen forslag til hva som kan være feil? Har tatt av vifta for å teste om den fungerer, noe den gjør.
- Det man ikke får me' i MX5en, e'kke verdt å ha me'!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by obi-one »

Jeg tipper du har et radiatorlokk som ikke løser ut når trykket blir for stort.
Når du kjøper ny radiator, sørg for å få med ny radiatorlokk også, og kast det gamle for sikkerhets skyld.

Ellers er radiatoren på mx-5 et svakt punkt, plasten på toppen kan eldes og sprekke opp etter noen år.
User avatar
trillan
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 07 Feb 2009, 15:49
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by trillan »

Ny radiator er på bilen. Tok også med et nytt radiatorlokk for sikkerhetens skyld.
Vifta går ikke på når bilen blir varm. Har prøvd å jorde vifta, og da surrer den som bare det. Ny termobryter hentes i morgen.
- Det man ikke får me' i MX5en, e'kke verdt å ha me'!
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by Laiton »

Vær klar over at vifta ikke skrur seg på før motoren når en viss temperatur (ca. når måleren står midt på). Eneste måten jeg vet om for å se at det funker er at måleren stopper nettopp på det punktet. Min stoppet og ble stående der selv under hard kjøring på autobahn så jeg vil tro vifta gjør jobben sin :)
Elise, MX-5 93
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by _mx5_Rune_ »

På Autobahn har du neppe bruk for vifte siden bilen får mer enn nok kaldluft i slike hastigheter, det man derimot trenger vifta til er hardkjøring i lave hastigheter (feks kjeglekjøring) og kø-kjøring på varme dager. I løpet av 45 000km tror jeg vifta mi har gått tre ganger (men så bor jeg temmlig langt mot nordpolen også da) :roll:

Så lenge du ikke har toppakning/topp problemer som forårsaker unormalt trykk i systemet så tror jeg du kan slå deg til ro med å kontatere at radiatorlokket var synderen til at det smalt.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Trodde aldri jeg skulle se...

Post by DrHolm »

Må først komme seg igjennom tunellen under Hamburg, før det blir no fart til kjøling.
Var i følge med en R6 KZ1300 som sleit litt under der, i sommer. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply