båtmotoren er dau!

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

båtmotoren er dau!

Post by mojo-91 »

Til min store forskrekkelse gikk båten min ned for et par uker siden (dvs. den hang under vann i fortøyingene med dekket 10 cm under vann) Båten min har en 40hk totakts Mariner fra 2002.
Heldigvis hadde jeg tiltet motoren helt opp hvilket gjorde at den bakre delen av motoren der det meste av det elektriske sitter (og tennplugger) var over vann.
Uansett. Batteriet var under vann og kabelskoen på plussbatteriet, samt kabelsko, muttere og hele greia på motorens plusskontakt var tæret bort. Ingen ting igjen.

Jeg har gjort følgende med motoren etter at jeg fikk hevet båten:

1) spylt motoren rikelig med ferskvann og latt motoren tørke i 1 1/2 uke
2) løsnet den delen der strøm fra batteriet går inn i motoren (den der alle festeskruer og labelsko var borttæret)
3) demontert denne og funnet ut at det er tørt på innsiden og ingen tegn til korrosjon. Bare litt på boltens gjenger på utsiden
4) Montert alle på plass og montert nye kabelsko og muttere.
5) koblet til nytt batteri
6) sjekket at tennpluggene er tørre og normale
7) har lett etter sikringer og kun funnet et stk. som sitter bak på toppen (finnes det flere?)

Resultatet av dette var at el-tilten fungert slik at jeg fikk tiltet ned motoren (litt lettere å få oversikt )
Da jeg prøvde å vri om starteren så hørtes kun en summing (fra startmotoren?)
Da jeg igjen prøvde i dag hørtes bare et enkelt klikk hver gang jeg vred om tenningen.

Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å få motoren i gang? Har jo hele vinteren, men jeg vil jo gjerne få skylt kjølesystemet med ferskvann før vinteren. :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kan virke som det er lite strøm, siden det klikker, kan vera dårlig minus på motoren ifra batteri, eventuelt lite strøm, det kan vera startern så ikke likte vannet, og er satt seg., det kan også vera vann i motoren, tung å få rundt eg ville demontert hele greia eg, for å sjekke alt, mye arbeid, men du har da hele vintern som du sier,,


Men du skriver lite om den er lett å dreie rundt manuelt,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Plusspolen til batteriet er ny og fin. Minuspolen på motoren har jeg glemt å sjekke :oops: Kanskje lurt å kontrollere denne, da...he he...
Last edited by mojo-91 on 16 Oct 2008, 21:58, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Sjekk alle ledninger som går til og fra motoren. Vær kritisk til at det ikke er brudd i noen av disse, og at det er god kontakt i alle koblinger.
Jeg hadde en slik klikke lyd når jeg forsøkte å starte opp min 55 hk yamaha i vår etter vinter lagring. Motoren var helt død, og jeg forsøkte med flere forskjellige batterier, for jeg trodde det var for lite strøm på batteriet, men det var det ikke.
Det som var grunnen min var at det var ett ledningsbrudd på kabelen inn til motoren som lå mot godset. Dette var hele feilen, og den ble retta opp med litt isolasjons tape. Men jeg holdt på å leite etter feilen i flere dager før jeg ga opp, og tok med båten til en fisker her oppe som hadde samme motor, og da han hørte lyden sa han med det samme at det her er overledning.
Last edited by Dalton on 16 Oct 2008, 19:26, edited 1 time in total.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

StianOppistov wrote:Kan virke som det er lite strøm, siden det klikker, kan vera dårlig minus på motoren ifra batteri, eventuelt lite strøm, det kan vera startern så ikke likte vannet, og er satt seg., det kan også vera vann i motoren, tung å få rundt eg ville demontert hele greia eg, for å sjekke alt, mye arbeid, men du har da hele vintern som du sier,,


Men du skriver lite om den er lett å dreie rundt manuelt,,
Har prøvd å dra svinghjulet rundt manuelt. Det går veldig lett.
Har demontert forgasseren. Det var en del saltvann i bunn. Skal drenere og rense denne med blåsprit. Har og demontert startmotoren. I bunn av hylsen (Hovedkroppen til startmotoren) ser jeg det er noe hvitt, sukkeraktige greier noen steder rundt pakningen som ligger mellom hylsen og bunndelen der spolekontaktene sitter. helt i bunn ligger det og noe fuktige, seige greier. Selve kontaktene er ikke berørt av dette "sukkeret". Kan ikke se noe annet som virker mistenksomt.

Har strammet til strømkabelen pluss og minus. Fortsatt bare klikk.

Har tenkt å legge startmotor-delene og forgasser-delene i stekeovnen på svak varme for å fjerne all fukt før jeg monterer igjen.

Håper at dette funker.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann. Bruk MASSE WD40 elller lignende over alt. Ta fra hverandre allt av koblinger og spray. Tøm forgasser og spray. Ta ut pluggen og spray. Bruk masse spray i startern også. Disse sprayene skader ingenting, de driver ut fuktighet men leder ikke strøm. Bytt all olje på motoren. Bytt alt av service deler. Du vet ikke hva som har blitt påvirka. Dra rundt motoren uten plugg så du får "vaska" sylindern med sprayen. Nevnte jeg at du må bruke MYE spray overalt :). Først nå kan du koble til strømmen og prøve å få start på den.
Lykke til. Bare bruk mye spray for selv om du ikke får start på den må du ha noe beskyttelse på delene til du får den til et veksted. Det verste er å la den bli stående en ukes tid uten noe behandling, da får saltvannet god tid til å bedrive herværk :(.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Banzaibaggen wrote:Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann.
Vil du jeg skal spyle feskvann inn i plugghullene og hullet der forgasseren skal sitte? Altså, inn i motoren??? Hvordan får man da vannet ut igjen?

Jeg har demontert starteren og forgasseren og spylt disse i ferskvann. Så skal jeg kjøre på med wd40 etter at vannet har tørket :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Dalton wrote:Sjekk alle ledninger som går til og fra motoren. Vær kritisk til at det ikke er brudd i noen av disse, og at det er god kontakt i alle koblinger.
Jeg skal bytte strømledningene mellom batteri og motor. Som sagt var hele kabelskoen med muttere og det hele tæret bort på batteriets plusspol. Det samme med muttere og skiver og kabelsko på motorens pluss (starter-releet ?) Skal ikke se bort i fra at kabelen har fått noen brudd underveis også :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

mojo-91 wrote:
Banzaibaggen wrote:Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann.
Vil du jeg skal spyle feskvann inn i plugghullene og hullet der forgasseren skal sitte? Altså, inn i motoren??? Hvordan får man da vannet ut igjen?

Jeg har demontert starteren og forgasseren og spylt disse i ferskvann. Så skal jeg kjøre på med wd40 etter at vannet har tørket :wink:
Antagelig har det vært saltvann der allerede og da er ferskvann bedre. Du skal bare få ut alle rester av saltvann og sette inn alt med WD40 isteden og dette haster nå som du først har tatt motoren ut av vannet. Ikke vent til delene er tørre. Ha det på med en gang. WD40 fordriver vannet. Smør alle deler med en gang med WD40, blir bare værre jo lenger du venter.
Jeg har noen venner som driver båtverksted og har flere drukna motorer inne i måneden og om de ikke har tid til å ta motoren med det samme den kommer inn legger de dem i en tank med ferskvann over natta.
Jeg har aldrig gjort dette selv men har vært tillstede mange ganger mens de har drevet med dette. Når de først får start lar de motoren stå å gå på tomgang i flere timer før de stopper den og bytter alt av filter og olje igjen. Husk olje i stammen også.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

takk for verdifull hjelp.

Var grytidlig oppe i morges, sprayet masse wd40 inn i motoren og dro svinghjulet en rekke ganger etterpå uten plugger. Starter og forgasser har godgjort seg over natten etter vask tørk og wd40. Hvor lenge må jeg vente før jeg monterer forgasser og starter igjen? Nå er det jo en del væske (wd40 og noe vann tipper jeg) inni motoren.

skal bytte olje, bensinfilter og strømkabler etter hvert og :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Gjør det så fort som mulig. Desto kortere tid det får stå i ro, jo bedre. WD40 er der bare for å erstatte vannet med noe som inneholder litt fett og beskytter.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Nå har jeg montert flunkende nytt start-rele og nye strømkabler. Dæven maskinen fyrte ! :D Måtte holde den gående med mye gass for at den ikke skulle daue igjen. Mye eksos. Straks jeg senket gassen noe, sloknet motoren igjen og det var vanskelig å få den i gang igjen. Men den startet ihvertfall og hørtes normal ut. Skal prøve med startgass i morgen og få kjørt den skikkelig varm før vinterkonservering.

Dette var en lettelse

igjen takk for uvurderlig hjelp fra folk her på forumet. :)

legger ved et skrytebilde av jolla :P


Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da er motorn friskmeldt ! :P

I høst ble alle oljer byttet og sylinderne sprayet opp med konserveringsolje.
I år er det fersk bensin, nyrenset forgasser ( ja jeg hadde renset forgasseren i høst, men likevel fant jeg masse salt-krystaller i dysene i år) Hadde forgasseren i diesel over natta, så nå er den fin og rein igjen.

starter som ei klokke og maler som en katt (til 2-taketr å være, da :wink: )

Nå kommer sommer´n !
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Nå er sommeren her ja!!!


Image


Image



zoom-zoom-zooooom

Image
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply