Regler for beregning av engangsavgift

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

KnutH wrote:Edit: indahla: sa virkelig Tollvesenet at du betaler for det Vegvesenet registrerer? Det høres jo helt utrolig ut med tanke på det som står på siden jeg linker til. De skriver jo svart på hvitt at begge deler skal registreres hvis mulig. Når jeg importerte bil for tre år siden var jeg først hos Tollvesenet og etterpå hos Vegvesenet, sistnevnte kunne ikke godkjenne bilen og levere ut skilter før de hadde kvittering på at jeg hadde betalt engangsavgift hos Tollvesenet. Hvor er logikken?!
Ja, det var det de sa.

Det fungerer jo slikt at du først betaler moms til tollvesenet, så drar du til biltilsynet for å få bilen godkjent. Da legger de sikkert inn data for volum (CO2), vekt og HK. Deretter tilbake til tollvesenet for å betale engangsavgift utifra disse dataene og så igjen tilbake til biltilsynet for å registrere bilen med skilter. Litt av en prosess, men jeg kan forsåvidt forstå hvorfor det blir slik..

Alle biler fra USA beregnes med volum isteden for CO2 fordi det ikke finnes CO2-verdier på disse. Dette vil nok endres en gang i fremtiden vil jeg tro, men nå er det slik. Fått det bekreftet fra flere hold.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Merkelig. Men nå brukte jeg et transportfirma, og de står jo som garantist for momsen. Jeg betalte moms og engangsavgift samtidig hos Tollvesenet, og så dro jeg til Vegvesenet for visning og fikk skilter der.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

Post by joebar »

rx8 min ankommer bremerhafen den 5/6 og uka etter til drammen :lol:
Når kjøpte du din?? Jeg handla vel for 1 måned siden ca
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Når jeg importerte Harleyen min fra Tyskland var prosessen: Betale mva. innen kort tid etter jeg kom til Norge med den. Så avtale time på biltilsyn, men før biltilsynet i det hele tatt ville SE sykkelen, måtte jeg betale engangsavgift til Staten.... Har ikke hørt om det frem og tilbake opplegget som er beskrevet over her... Kjenner flere som har importert biler. Alt av mva og avgifter betales først, og til slutt vises på biltilsyn..

Og... de hos Tollvesenet bryr seg nada om hva "en av to" som er ansvarlig for registrering av biler fra USA måtte si og mene om avgiftsberegning... Så igjen.... dette ville jeg sjekket med tollvesen og fått SKRIFTELIG...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Har spurt Tollvesenet selv, og de gir blanke i hva som er hva på bilen, de tar betalt for det biltilsynet registrerer bilen som, det er svaret jeg har fått skriftlig. Derfor ville det vært merkelig om ikke de ville se bilen først, eller få info om den, ihvertfall om det ikke var en europeisk bil der alt var klarert.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Tollvesenet vet "ingenting" om hva som er i bilen. Derfor må den til biltilsynet for godkjenning. Da fører de også inn data i vognkort. Disse dataene er grunnlaget for engangsavgift som betales til tollvesenet. Derfor blir turen: tollvesenet (mva) - biltilsynet (godkjenning og innføring av data) - tollvesenet (engangsavgift) - biltilsynet (registering og skilter)
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

indahla wrote:Tollvesenet vet "ingenting" om hva som er i bilen. Derfor må den til biltilsynet for godkjenning. Da fører de også inn data i vognkort. Disse dataene er grunnlaget for engangsavgift som betales til tollvesenet. Derfor blir turen: tollvesenet (mva) - biltilsynet (godkjenning og innføring av data) - tollvesenet (engangsavgift) - biltilsynet (registering og skilter)
Og dette har du gjort selv?

Som nevnt lenger oppe i tråden her, når jeg importere MC fra Tyskland var det: Tollvesenet (mva)... Tollvesenet (engangsavgift) de brukte da det tyske vognkortet som utgangspunkt for beregning, til helt slutt biltilsyn for registrering og skilter.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

HansT wrote:Og dette har du gjort selv?
Nei, men det jeg har fått beskjed om begge ganger jeg har ringt. Jeg ringte også for noen måneder siden med tanke på import av en ny Nissan. På en ny bil slapp man turen til biltilsynet for godkjenning. Da blir det som du skriver: Tollvesenet (mva og engangsavgift) COC dokument benyttes som grunnlag - biltilsynet (registering og skilt).

På en bruktbil måtte den tollvesenet - biltilsynet - tollvesenet - biltilsynet.

Men, om noen har opplevd noe annet kan det være jeg tar feil. Er bare dette jeg har fått opplyst på telefon, to ganger..
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Ja, og da er vi tilbake til alle rare beskjeder folk får fra diverse "småkonger" og folk som sitter på sentralbordet og tror de har greie på ALT...

Jeg tviler ikke på at du har fått disse beskjedene, men skulle likt å visst om det var nødvendig og vanlig praksis alle plasser. Eller om dette er noe tolldirektoratet har instruert om i sine rutiner og forskrifter. Som sagt, både jeg med min MC og kollega med bil slapp den "ekstraturen" til biltilsynet... De fleste vognkort jeg har sett beskriver vekt, volume og KW på motor, og m.t.p den enormt store privatimporten tollvesenet har opplevt de siste 10-15 årene, tror du ikke de har bygget seg opp oversikter og tabeller etter erfaringer i løpet av disse årene...?

Når jeg kom inn på tollvesenet leverte jeg alle papirene (tysk vognkort, kjøpekontrakt etc) til de i resepsjonen. Hun ene leverte disse videre til en på et kontor like bak resepsjonen... Han kom ut etter 2-3 minutter og fortalte hun hvor mye jeg måtte betale i engangsavgift. Summen han kom fram til var akkurat den samme summen jeg selv hadde beregnet å betale.. Hva biltilsynet skulle ha å si i denne sammenhengen har jeg problemer med å forstå?

Men selvsagt... godt mulig de har endret praksis på dette de siste 2 årene.. Er det noe "de" er flinke på er jo å gjøre alt mulig vanskeligere og dyrere for "mannen i gata".. Helt utrolig hvor mye vi finner oss i.. Jeg stopper aldri å la meg forbause over det... Legger om avgiftspolitikken for å få folk over på diesel biler, og vips.. så er f*** meg dieselen dyrere enn bensin.... hadde noe sagt til meg for 5 år siden at bensin skulle koste 13-14 kr i 2008 hadde jeg ikke blitt overrasket, men hvis noen samtidig hadde sagt at dieselen var dyrere så.... jadda...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

HansT: Vil tro at det er en anbefaling for å slippe å betale på ny om det er noe avvik og få enda en dobbeltur. Men jeg ser heller ikke vitsen om alt er spesifisert i vognkortet og de tar det for god fisk. Minnes at BAE sa at de faktisk hadde veid bilen hans når han skulle betale avgifter likevel.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

HansT wrote:Ja, og da er vi tilbake til alle rare beskjeder folk får fra diverse "småkonger" og folk som sitter på sentralbordet og tror de har greie på ALT...

Jeg tviler ikke på at du har fått disse beskjedene, men skulle likt å visst om det var nødvendig og vanlig praksis alle plasser.
Jeg tror ikke vi skal fortsette denne diskusjonen i det vide og breie. Det er tydelig at folk at hørt og opplevd ulikt i sitt møte med tollvesen/biltilsynet. Men, som et siste innlegg fra meg: da jeg fikk hjelp til å importere en BMW 120d i januar 2007 måtte de som gjorde jobben ta turen tollvesen - biltilsynet - tollvesen - biltilsynet. Og dette var folk som jobbet med å importere biler.

Som du sier: kanskje ting har endret seg de siste årene. Ikke vet jeg...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Post Reply