Garasje

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Garasje

Post by Husbyaune »

Hei, jeg har muligens funnet drømmehuset men det er ingen garasje på tomten så drømmegarasjen mangler dessverre...
Etter jeg har sett på tegningene over tomten ser jeg at naboen har satt opp garasje klin inntil tomtgrensa. Noen som vet om jeg da kan sette opp garasje inntil naboen sin garasje? Kan man få dispensasjon? Er det andre regler som kan gjelde i tette boligfelt? Er det krav til brannsikring garasje mot garasje? Har søkt på nettet om dette temaet som er en jungel så det er vanskelig å finne svar. Noen her inne som vet noe om dette?
90' MX-5 - 1,6l
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Garasje

Post by siemens »

Jeg var i samme situasjon for x år siden, den gang handlet det om 3 meters mellomrom for brannsikkerheten. Men om kravene har endret seg aner jeg ikke, men hør med kommunen din, de vet
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Garasje

Post by GTX-Lars »

Er vel 3 meter frå hus utan brannsikring eller klin inntil med brannsikring. Du kan bygge heilt i nabogrensa. Takrenna skal sjølvsagt være på di side av tomta. Om naboen sin garaseje er i tomtegrensa så bygger du inntil den om det skulle passe deg bra. Ang brannsikring så er det kanskje greit å ha for din egen del i tilfelle naboen sin begynner å brenne. Du kan også bygge heilt ut mot enkelte vegar, men då må innkjøring til garasjen være parallelt med vegen. Viss ikkje må du ha plass til ein bil foran den. Ellers er det jo også greit å høre med kommunen. Her i Sandnes får ein berre bygge 40kvm med forholdsvis lågt tak. Over dette må ein ha dispensasjon. Det kan koste ektra for å få dispensasjon og det kan ta litt tid
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Garasje

Post by Atenza »

Snakk med noen i kommunen. Det er både nasjonale og lokale retningslinjer, og ofte egne reguleringbestemmelser for hvert enkelt boligfelt, som det virker som huset ligger i.

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Garasje

Post by Husbyaune »

Viste seg at det bare var å sette opp garasje mot naboen sin men noe bud vant vi ikke så det spiller ingen rolle lengre :-)
90' MX-5 - 1,6l
Post Reply