Et utrivelig møte med biltilsynet

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Katinka
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 30 Aug 2012, 13:03
Medlemsnummer: 1050
Location: Bærum
Contact:
Status: Offline

Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by Katinka »

Jeg håper det ikke er flere på forumet her som ble stoppet av Biltilsynet utenfor inngangen til Frognerparken i natt, for det var et mildt sagt utrivelig møte! Tenkte jeg skulle fortelle litt om det..

Jeg blir vinket inn til siden, bedt om å parkere, og første inspeksjonsmann kommer bort. Han mente at skiltet jeg har foran på min Mazda er for lite, og sa at de derfor skulle de avskilte meg foran(!) og gi meg en advarsel. Etter å ha forsøkt å forklare at jeg har kjøpt bilen gjennom en bilforhandler og at jeg ikke hadde noen aning om at skiltet ikke var lovlig å kjøre med og at bilen dessuten er EU-godkjent, så forsvinner vedkommende og blir borte i ca. 15 minutter. Så kommer han tilbake med en lapp med en advarsel hvor det står at jeg må inn på biltilsynet og bytte til store skilter foran. Så forsøker han å få av skiltet foran, som i tillegg til å være skrudd er limt fast med en slags dobbeltsidig tape. Han har ikke med seg noe verktøy for å skjære det av, så han forsøker å rive skiltet av bilen. Da forklarer jeg han at dersom han river med seg skilt og lakk og hele pakken så blir jeg provosert.

Så forsvinner han i nye 15 minutter, kommer tilbake med en annen inspeksjonsmann.. Så gir han meg en ny lapp hvor det står at bilen må vises med nye, store skilter på biltilsynet innen tirsdag, hvorpå jeg sa "ok, flott, da gjør jeg det!". SÅ mener den nye inspeksjonsmannen (som står rett ved sidenav den andre) at jeg skal anmeldes for dokumentforfalskning. Jeg spør om vi ikke nettopp ble enige om at jeg skal vise bilen på biltilsynet innen tirsdag og så er det OK. Han gjentar at jeg har forfalsket skiltene på bilen min og at jeg skal anmeldes. Så forklarer jeg at jeg har kjøpt bilen hos forhandler og ikke hadde en fjerneste anelse om at de var ulovlige, hvor han klarer å lire ut av seg at "jo, men når man er igjennom en prosess og tar et førerkort så skal man da skjønne det"............. Jeg sier "Ærlig talt!" og setter meg i bilen, og de går sin vei.

Aldri opplevd maken til behandling noe sted noen gang. Var omtrent på gråten når jeg kjørte hjem igjen. Skulle ikke tro det var mulig..
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by Lloyd »

Akkuratt det er et prakt eksemplar av min oppfatning av biltilsynet!

Finnest sikkert en og annen med et snev av bilinteressse og fornuft, men det må være svært langt mellom dem!

Lykke til med oppmøte på stasjonen. Ordner seg nok helt fint dette, litt større skilt fremme bare. :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by MacBain »

Det der var drøye greier, finnes dessverre mye folk med mindreverdighetskomplekser i autoritære yrker :roll:.
Ordner seg helt sikkert dette her.
Miata 1995 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Håpløs oppførsel av maktsyke folk.
Selv om man skal håndheve lover og regler så er man faktisk forpliktet til å oppføre seg som folk (særlig da).

Hadde du vitne til denne episoden ?
Hvis du hadde det ville jeg vurdert å forfølge saken.
Her har "noen" klart agert utenfor det som er akseptabelt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by biXen »

Antar det er slike "hjemmelagde" små skilt siden det klikka for ham, og ikke sånne som de inntil noen år siden selv godkjente når de hadde en god dag, likefullt håpløs oppførsel, jeg ville klagd.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Skiltene ser "hjemmelaget" ut ja.
Men det er ikke alle som kan vite det.

Biltilsynet kan ikke forvente at alle bilførere skal gå rundt med riktig font og type-størrelse i hodet på alle kjennemerker som er eller har vært godkjent i kongeriket.
Selv om du har sertifikat :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Katinka
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 30 Aug 2012, 13:03
Medlemsnummer: 1050
Location: Bærum
Contact:
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by Katinka »

Jeg hadde heldigvis min far på telefonen under deler av samtalen, så han hørte i allefall den siste biten. Det vil bli sendt inn en klage. Utrolig synd at det skal være slik, at man ikke skal kunne bruke litt sunn fornuft og folkeskikk når man tiltaler andre mennesker. Jeg har ellers et uforskammet plettfritt "bilrulleblad", så det hadde jo ikke vært vanskelig for de å bruke litt skjønn.. Også litt synd at jeg ikke ble informert om dette da jeg kjøpte bilen, men da blir det en tur på biltilsynet på mandag og så blir det nok stort skilt på den.. :(
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by reidunn »

Æsj, for en uggen opplevelse!
Man har jo som regel ingenting å stille opp med heller, i møte med sure offentlige tjenestemenn.
Håper det ordner seg!
reidunn
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
Katinka
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 30 Aug 2012, 13:03
Medlemsnummer: 1050
Location: Bærum
Contact:
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by Katinka »

Da var dommen falt, det blir store skilter foran på bilen. Pytt sann, de var i allefall hyggelige og forståelsesfulle de jeg møtte hos vegvesenet i dag. :)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by MX-Jon »

Det er heldigvis ikke alle i Statens Vegvesen (aka biltilsynet) som ble mobbet som barn og må ta igjen på alle når de blir store og får uniform. De fleste av dem er heldigvis ganske greie.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Et utrivelig møte med biltilsynet

Post by DanielHovdahl »

Er veldig synd at det skal være sånn. Og dette var spesielt kjipt!

Jeg har vært borti mange kontrollører, hos på både Billingstad, Jessheim og Drøbak trafikksenter med bilen. Etter at jeg ble stoppet i fjor, han var forøvrig ganske grei med meg!
Og det er veldig forskjell på hvem man møter på, av hva som er greit og ikke. Til tross for at dagens regelverk, som skal minimere bruk av skjønn og tvil, der også personlige meninger og oppfatninger fra BT sin side, når det gjelder sånne saker - likevel så er det VELDIG stor forskjell mellom hvem man møter.


Er nesten så det skulle vært standard å ta opptak (eller film) av sånne møter, for å kunne dokumentere evt. tjenestefeil. Det har man lov til, og det er virkelig noe jeg skal begynne å utnytte meg av i sånne situasjoner.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Post Reply