Polo som stopper under kjøring

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Polo som stopper under kjøring

Post by TraCkinG »

Kjøpte meg for kort tid tilbake en 97- Polo. Motoren er en 1,6 liter bensinmotor. Hyggelig liten bil som skal benyttes i vinter, men...

Under kjøring, uten noe bestemt tidsinterval, men ofte innenfor de første fem minuttene, så bare stopper bilen..
Prøver å ta bilen i lavere gir og "kickstarte" igjen, men dette nekter den.. Må bare trille (eller bremse) til jeg står stille.. Etter to-tre forsøk med nøkkel så pleier bilen å starte..

Forrige dagen stod jeg også fem-seks minutter på ettermiddagen utenfor jobben før jeg fikk start på bilen. Jeg hadde den dagen ikke hatt noe problemer med bilen på vei til jobb... (har ca 10-15 minutters kjøretid hjemmefra til jobb)

Er det noen som har en idè om hva som kan være feil?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by Banzaibaggen »

Tenningslås???
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by obi-one »

Jeg har en Passat med 1,6 liter motor, hadde et "slumpmessig" stopp/nesten stopp problem med denne en periode for noen år siden. Kom ikke før bilen var varm, og veldig kronglete å finne årsaken til :evil:

Etter mye rot og leting viste det seg å være en sprekk i Crankhouse ventilation slangen som går fra ventildekslet og tilbake inn i innsuget, falsk luft her fører til at luftmassemåleren går i spinn og ikke klarer å finne riktig blanding. Bilen magrer ut, mister kraft og stopper...Slangen er originalt laget av billig hardplast med "riller" for å lage fleksibilitet, men kan sprekke opp over tid.
Du ser den lille slangen mellom motortoppen og hovedluftinntaksrøret.
Image
Løsningen som du ser på bildet fant jeg på en hugger, var inne for å finne en "maken", men fant en som allerede hadde hatt problemet og satt inn 20 centimeter passende stor gummislange (ca 30 mm diameter tipper jeg) og byttet ut den "lille sideslangen" på det store hovedluftinntaket......
Denne modifikasjonen kjøpte jeg for 10 kroner, og den har virket i 5-6 år nå.....

Just my 50 cents, billig å undersøke, dersom du får startet bilen igjen, så litt bøy og strekk på denne slangen vil "drepe motoren" igjen dersom den suger inn falsk luft.
Før du får kjøpt en erstatning kan du bruke isolasjonstape med strips utenpå for å lage en midliertidig fix....

Eller så kan det jo selvsagt være noe HELT annet..... :?
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by TraCkinG »

Obi-one: Bilen er sjeldent varm når dette skjer, er som regel i løpet av de fem første minuttene, så pleier som regel ikke å bli så "heit" på denne tiden, men jeg skal forsøke å finne det ut.. Problemet er heller ikke at jeg får "nesten" stopp, jeg får alltid fullstendig stopp..
Slik jeg forstod det ut av bildet, så var det den slangen ca. midt på bildet?

Banzaibaggen: hvis det hadde vært tenningslåsen, så ville jeg vel ikke fått start uansett??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by midget77 »

Jeg hadde en 80 talls polo som drev på med dette. Jeg måtte sette inn bensinfiltre som jeg skiftet ofte. Rustflak i tanken som fulgte bensinen fram og stoppet bensinen helt framme (Husker ikke om det var forgasser eller monopointsystem).
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by Banzaibaggen »

TraCkinG wrote:Obi-one: Bilen er sjeldent varm når dette skjer, er som regel i løpet av de fem første minuttene, så pleier som regel ikke å bli så "heit" på denne tiden, men jeg skal forsøke å finne det ut.. Problemet er heller ikke at jeg får "nesten" stopp, jeg får alltid fullstendig stopp..
Slik jeg forstod det ut av bildet, så var det den slangen ca. midt på bildet?

Banzaibaggen: hvis det hadde vært tenningslåsen, så ville jeg vel ikke fått start uansett??
Jo da. Når det bare er vakkel feil. Bruker alltid å begyne omtrent som dette og ender til slutt med at den ikke starter i det hele tatt. Selvfølgelig kan det være noe annet men det er jo ganske enkelt å røske i litt ledninger og slå litt i låsen.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by obi-one »

Hvis du bøyer litt på luftslangen (ja, den midt i bildet), så finner du fort ut om denne kan glemmes. ..er det totalt kutt og helt død, så stemmer jeg også for noe elektrisk....
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by TraCkinG »

Mange bra tips her. Skal prøve å få sjekket ut dette i morgen!

Leste noe om at det kunne være noe med en del inne i fordeleren (hallgiver).. Noen som har noen som helst peiling på hva dette er, hva den gjør, og hva som kan gjøres for å skifte noe slikt?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by allram »

Tipper det er Coilen! Hadde samme problemet på min 96golf og 96vento :) Byttet coil og alt ble bra :D
User avatar
gelerium
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 30 Aug 2010, 16:38
Medlemsnummer: 1017
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Polo som stopper under kjøring

Post by gelerium »

Har opplevd akkurat det samme på en 95 polo jeg hadde. Det var tenningen på bilen som er ett kjent feil på disse bilene. Den er litt stress å skifte så jeg endte opp med å lage en start knapp. Snakket den gangen med flere verksteder og jeg fikk beskjed at det var mest sansynlig den som lå og kortsluttet og derfor bilen stoppet til tider og derfor bilen var vanskelig å få start på.
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
Post Reply