Saab 9-5

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Saab 9-5

Post by Tonning »

Tiden er inne for å kjøpe ny familiebil (stasjonsvogn) og foreløpig heller jeg mest mot en Saab 9-5 2003-2006 modell (prisklasse: snaue 150'). Det er en kombinasjon av flere faktorer, men der sikkerhet er en av de viktigste. Foreløpig har jeg ikke prøvekjørt noen av disse, men tenkte likevel høre om det er noen her som har erfaringer med bilen?

Noen som har kjørt, eller aller helst eid bilen? Erfaringer? Meninger? Synspunkter?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by GTX-Lars »

Broderen har ein 9-5 turbo med litt attåt... :D Skikkelig bra drag, sikker, sporty og samtidig komfortabel familiebil
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Kjakan »

Jeg ville styrt unna 9-5. Ikke spesielt god kvalitet, og den er dyr i drift. Har lest mye skit om den bilen, og en kamerat eide en slik - den måtte kostes på enorme summer enda det var et meget bra eksemplar som var pent behandlet.
Dessuten er jo SAAB ute å kjøre økonomisk, så mtp deletilgang/service o.l i framtiden kan det bli kjedelig. SAAB har jo ikke gått i pluss siden 1987, og produksjonen sto i hele april siden de ikke klarer å betale regningene sine.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Tonning »

GTX-Lars wrote:Broderen har ein 9-5 turbo med litt attåt... :D Skikkelig bra drag, sikker, sporty og samtidig komfortabel familiebil
Diesel eller bensin? Blir nok en original en på meg uansett..
Kjakan wrote:Jeg ville styrt unna 9-5. Ikke spesielt god kvalitet, og den er dyr i drift. Har lest mye skit om den bilen, og en kamerat eide en slik - den måtte kostes på enorme summer enda det var et meget bra eksemplar som var pent behandlet.
Dessuten er jo SAAB ute å kjøre økonomisk, så mtp deletilgang/service o.l i framtiden kan det bli kjedelig. SAAB har jo ikke gått i pluss siden 1987, og produksjonen sto i hele april siden de ikke klarer å betale regningene sine.
Ikke oppgitt høyt drivstofforbruk på den, om det er det du sikter til? Veit det var en problem med bilene før facelift i 2003, men tror mye av detta blei retta opp i. Selv om bilprovningens liste (driftssikkerhet) ikke er perfekt, så gjør i alle fall 9-5'en det bra på de listene. Fler som har dårlige erfaringer?

Vil det ikke alltid bli produsert deler?

Er åpen for forslag til andre kollisjonssikre modeller i nevnt prisklasse. Om man går litt ned på størrelse er kanskje en 9-3 eller V50 ålreite alternativer?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Lassi »

Skal du ha svensk familiebil så ville jeg valgt V70. Stor uten å være svær, komfortabel og kjører greit. Kjøp med 2.4D med 126hk og chip til 220hk. Det har jeg testet og må si at jeg nesten er usikker på om MSM`en holder følge i ren aksellerasjon. I tillegg er de "billige" siden der så lite hk originalt. (Er en rent elektronisk nedtrimmet D5 motor) Vet ikke om kvalitet, men eier av denne (svoger) skryter fælt... Jeg vurderer å kjøpe en slik selv.

V50 har jeg vært med på tur med 3 voksne og et barnesete bak og det var en lidelse. Jeg klarte ikke å finne en behagelig stilling foran og jeg er relativt liten av vekst.

2003 er i tillegg for gammelt hvis du er veldig opptatt av sikkerhet. Mye har skjedd de siste 8 årene og en bil som gjorde det bra i NCAP anno 2003 gjorde så på helt andre kriterier enn tilsvarende bil i år blir vurdert mot. Prisklasse 150K gir deg kanskje dessverre ikke de beste mulighetene da det er litt i "ingenmannsland" i den norske bilparken...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Stalfa »

Har hatt en '03 9-5 Estate 2.3t Vector nå i fem år og 60k km. Jevnt over fornøyd.

Mye dritt kan sies om Saab og alle andre biler.
Det er ikke verdens mest sportslige stasjonsvogn, men på hovedveier og transport etapper er den suveren. Kunne ha ønsket meg et 6. gear slik at jeg hadde hatt ca 2000rpm@130km/h, sært og ikke ofte man har bruk for det. :)

Forbruket på min 2.3t ligger på 0,7-0,8 på fin langkjøring, og oppover alt etter hvordan den blir kjørt.

Om du passer på å få Vector utgaven så har den hakket bedre seter enn plain-vanilla utgaven.
Få biler på markedet som har bedre seter enn de i 9-5 Vector.

Det som er spesielt viktig med 9-5'en er at det er utført jevnlinge oljeskift, den har som mange andre biler på markedet problemer med "oil sludge". Saab er vel en av de som har det problemet som har fått mest oppmerksomhet rundt det.
Noen andre småproblemer har det vært men ikke mer enn at jeg er fornøyd med den som familie-brakke. Det er klart den ikke er like feilfri som Xedos-6'en jeg hadde i 5 år og 110k km.

Trimleverandørene står omtrent i kø for å pushe på deg "oppgraderinger", så det finnes maange gode alternativer. Det er greit å få den godkjent til en versjon med større motor om du ikke smeller til med toppversjonen en Aero som vel har 250hp i de årene du tenker på. Jeg har litt mindre enn det og synes det er nok for å frakte familien med oppakning.

Antar du kjenner til Saab klubben og dens forum.

Når det gjelder sikkerhet, så ser jeg etter å ha studert nCap og de bilene der at forskjellen på en "gammel" 9-5 og de moderne bilene er den passive sikkerhten. Saaben har ikke like mange duppedingser og varsellamper som "moderne" biler i dag har og blir belønnet med i nCap.

Når jeg landet på 9-5'en så ble følgende kandidater vurdert og tapte:
Ford Mondeo: Rustet i stykker på den tiden. Bedre i dag.
Opel Vectra: Har hatt Opel, vil ikke mer.
Volvo V70: Jevnt over dyrere. Min erfaring er at V70 av samme årstall har fler og mer irriterende feil enn Saaben.
Mazda 6: For lite motor tilgjengelig.
Honda Accord: Interiøret var for plastic.
Subaru Legacy: Utgaven med nok motor er sjitdyr i drift.

\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by LoKi »

Vær obs på høy forsikring på bensinturboene til Saab. Jeg valgte vekk 2.3t 9-5 fordi den kosta skjorta å forsikre :)
Er nok ikke bare Saab som får svi på pungen her, det er rett og slett antall hestekrefter som blir kostbart.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Stalfa »

LoKi wrote:Vær obs på høy forsikring på bensinturboene til Saab. Jeg valgte vekk 2.3t 9-5 fordi den kosta skjorta å forsikre :)
Jeg betaler ca 6000,- i året hos Gjensidige, du kan sikkert finne noe som er 1-2 tusen billigere andre plasser.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Tonning »

Stalfa wrote:
LoKi wrote:Vær obs på høy forsikring på bensinturboene til Saab. Jeg valgte vekk 2.3t 9-5 fordi den kosta skjorta å forsikre :)
Jeg betaler ca 6000,- i året hos Gjensidige, du kan sikkert finne noe som er 1-2 tusen billigere andre plasser.
Jeg velger sannsynligvis en dieselmotor uansett bil, så er fort litt forskjell på 230 bensinhester og 120 dieselhester. Men takk for tipset. Er greit å sjekke før man går til innkjøp!
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Tonning »

Lassi wrote:Skal du ha svensk familiebil så ville jeg valgt V70. Stor uten å være svær, komfortabel og kjører greit. Kjøp med 2.4D med 126hk og chip til 220hk. Det har jeg testet og må si at jeg nesten er usikker på om MSM`en holder følge i ren aksellerasjon. I tillegg er de "billige" siden der så lite hk originalt. (Er en rent elektronisk nedtrimmet D5 motor) Vet ikke om kvalitet, men eier av denne (svoger) skryter fælt... Jeg vurderer å kjøpe en slik selv.

V50 har jeg vært med på tur med 3 voksne og et barnesete bak og det var en lidelse. Jeg klarte ikke å finne en behagelig stilling foran og jeg er relativt liten av vekst.

2003 er i tillegg for gammelt hvis du er veldig opptatt av sikkerhet. Mye har skjedd de siste 8 årene og en bil som gjorde det bra i NCAP anno 2003 gjorde så på helt andre kriterier enn tilsvarende bil i år blir vurdert mot. Prisklasse 150K gir deg kanskje dessverre ikke de beste mulighetene da det er litt i "ingenmannsland" i den norske bilparken...
V70 med motoren du nevner etter 2000 og til 150', så må man opp i en km-stand på 200'. Det er selvfølgelig en mulighet. Jeg har ikke behov for 220 hk. Selv om motoren er den samme, så er kanskje ikke resten av bilen dimensjonert for 100 hk ekstra?

Både kona og jeg er under 170, så beinplass er noe vi sjeldent har problem med. Bakovervendt barnesete tar selvfølgelig en del plass.

EuroNCAP starta med ny test i 2009 (?), men før det var den ganske lik fra år til år det siste tiåret? V70 har bare fire stjerner, men får skryt fra Folksam. Skulle tro det er en sikker bil.
Stalfa wrote:Har hatt en '03 9-5 Estate 2.3t Vector nå i fem år og 60k km. Jevnt over fornøyd.

Mye dritt kan sies om Saab og alle andre biler.
Det er ikke verdens mest sportslige stasjonsvogn, men på hovedveier og transport etapper er den suveren. Kunne ha ønsket meg et 6. gear slik at jeg hadde hatt ca 2000rpm@130km/h, sært og ikke ofte man har bruk for det. :)

Forbruket på min 2.3t ligger på 0,7-0,8 på fin langkjøring, og oppover alt etter hvordan den blir kjørt.

Om du passer på å få Vector utgaven så har den hakket bedre seter enn plain-vanilla utgaven.
Få biler på markedet som har bedre seter enn de i 9-5 Vector.

Det som er spesielt viktig med 9-5'en er at det er utført jevnlinge oljeskift, den har som mange andre biler på markedet problemer med "oil sludge". Saab er vel en av de som har det problemet som har fått mest oppmerksomhet rundt det.
Noen andre småproblemer har det vært men ikke mer enn at jeg er fornøyd med den som familie-brakke. Det er klart den ikke er like feilfri som Xedos-6'en jeg hadde i 5 år og 110k km.

Trimleverandørene står omtrent i kø for å pushe på deg "oppgraderinger", så det finnes maange gode alternativer. Det er greit å få den godkjent til en versjon med større motor om du ikke smeller til med toppversjonen en Aero som vel har 250hp i de årene du tenker på. Jeg har litt mindre enn det og synes det er nok for å frakte familien med oppakning.

Antar du kjenner til Saab klubben og dens forum.

Når det gjelder sikkerhet, så ser jeg etter å ha studert nCap og de bilene der at forskjellen på en "gammel" 9-5 og de moderne bilene er den passive sikkerhten. Saaben har ikke like mange duppedingser og varsellamper som "moderne" biler i dag har og blir belønnet med i nCap.

Når jeg landet på 9-5'en så ble følgende kandidater vurdert og tapte:
Ford Mondeo: Rustet i stykker på den tiden. Bedre i dag.
Opel Vectra: Har hatt Opel, vil ikke mer.
Volvo V70: Jevnt over dyrere. Min erfaring er at V70 av samme årstall har fler og mer irriterende feil enn Saaben.
Mazda 6: For lite motor tilgjengelig.
Honda Accord: Interiøret var for plastic.
Subaru Legacy: Utgaven med nok motor er sjitdyr i drift.

\\Stian
Er helt enig med deg ang. det sjette giret! Den bilen jeg etterhvert kjøper skal testes på motorvegen før jeg legger penger på bordet.

Mondeo: Lite lyst til å prøve meg på Ford.
Vectra: Far hadde to. Enig med deg; vil ikke mer.
Mazda 6: Aktuell årsmodell er lite attraktiv.
Accord: Liker den, men tror den ville blitt for liten med bakovervendt barnesete.
Legacy: Alternativ dersom det blir nødvendig med firehjulstrekk.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by Tonning »

Folksams oversikt der både egne resultater og EuroNCAP er tatt med:

http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... en/1.57836
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by LoKi »

Stalfa wrote:
LoKi wrote:Vær obs på høy forsikring på bensinturboene til Saab. Jeg valgte vekk 2.3t 9-5 fordi den kosta skjorta å forsikre :)
Jeg betaler ca 6000,- i året hos Gjensidige, du kan sikkert finne noe som er 1-2 tusen billigere andre plasser.
Ville kosta meg 15 lapper hos gjensidige for nest største motoren.. (50% bonus i Oslo bydel Bjerke)

Rart at ikke VAG-biler blir nevnt her.. 1.9 og 2.0 TDI'en dems er jo fantastiske motorer, og bilene får du til en vettug pris. (Bortsett fra Audi)
Kjøpte selv en 2003 A6 2.5 TDI for 129 lapper, og er strålende fornøyd. Kontrasten fra en MX til CVT-kassa til VAG er GIGANTISK, men de har også vidt forskjellige bruksområder.
Den spiser kilometer med topp komfort :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Saab 9-5

Post by GTX-Lars »

Tonning wrote:
GTX-Lars wrote:Broderen har ein 9-5 turbo med litt attåt... :D Skikkelig bra drag, sikker, sporty og samtidig komfortabel familiebil
Diesel eller bensin? Blir nok en original en på meg uansett...
Bensin på brodern. Liten takevekkar for dei som velger diesel: "Innånding av forurensede partikler fra luften er helseskadelig, og forurenset storbyluft forårsaker for tidlig død hos 9 000 kronisk syke mennesker i Norden hvert år, ifølge en publikasjon utgitt av Nordisk Ministerråd."

http://www.tu.no/energi/article283966.ece

Gå for 2.3t og kos deg i fleng så får heller klimakrisa komme viss den kommer...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply