Blog'en eller forumet?

Forum for Midtnorge saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Blog'en eller forumet?

Post by webizz »

Som flere har fått med seg - i Midt-Norge har vi en egen liten "tumleplass" på nettet: http://mx5midtnorge.blogspot.com/

Her er det Knut H som styrer, så ta kontakt med ham hvis det er interesse for å poste til siden...
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Er dette en del av mx5-miata klubben?

hvorfor ligger den ikke under samme domene i så fall?

edit:
uansett lukter det litt svidd av
Blog'en eller forumet?
er det ikke meningen å samle folk?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Nå har jo EspenSort tatt opp saken allerede, men likevel:

Reklame for en "konkurrerende" side utenfor forumet, som ikke driftes av klubben, blir helt feil.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Enig med dere begge, poenget med denne var bare et forsøk på å se om mangelen på aktivitet på Midt-Norge-forumet skyldes at det _er_ på forumet, eller om det er noe annet som ligger bak... Er trønderne rett og slett gått i "sommerdvale", eller venter de på de nye websidene for klubben..??

Foreløpig har disse blitt brukt til å legge ut bilder/kommentarer, det er enklere å legge ut bilder/kommentarer der enn på forumet her.

Så det er ikke noe forsøk på å "kuppe" noen sider, eller reklamere for noen "konkurrerende" side, i tilfelle en "komplementerende" side.. :wink:
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

webizz wrote:Foreløpig har disse blitt brukt til å legge ut bilder/kommentarer, det er enklere å legge ut bilder/kommentarer der enn på forumet her.
Hvordan er det enklere? Dere må jo selvfølgelig selv velge hvilket fora dere skal benytte, men er man først medlem her på forumet er det veldig enkelt å legge inn et innlegg. Mulig det er en bedre løsning for bilder på blog'en selvfølgelig.. Den kunne vært enklere her. :wink:
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Det er bilde-delen som er enklere på bloggen, synes i allefall jeg, så derfor har den blitt brukt til bilder fra Midt-Norge...

Forhåpentligvis kommer det en enklere løsning for dette på de nye sidene.
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Da har vi avklart litt :)

Men burde være et underdomene av dette om det er klubben sitt opplegg.
og det burde selvsagt være en offisiell link da..

Om det IKKE skulle ha noe med klubben å gjøre er det ikke helt ok å linke dit,
synes jeg.. :)

spesielt pga:
Her kan du poste bilder, spørsmål og historier.
spørsmål og historier burde tilhøre dette forum.. synes jeg i alle fall
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Jeg støtter Espen.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

webizz wrote: Foreløpig har disse blitt brukt til å legge ut bilder/kommentarer, det er enklere å legge ut bilder/kommentarer der enn på forumet her.
Dette er jo bare tull, det er ikke enklere å kommentere bilder på blogspot kontra her. en må jo for det første ha en profil inne på blogspot, og en må alltid logge inn før en komentere. muligens så husker blogspot innloggingen hvis en er der ofte, men er man borte en periode så må en logge inn på nytt. Og hvis det er så enkelt å kommentere, hvorfor er det ikke flere kommentarer inne på bloggen der?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

tness: Vel - hvis du leser det jeg skrev, det er enklere å legge ut bilder på bloggen enn her på forumet. Kunne kanskje ha formulert den enklere. (Men, du må jo også ha en profil for å kommentere eller gjøre noe på forumet her..)

Espen: Det hadde vært helt greit hvis det hadde vært et underdomene i klubbens regi, og det blir det forhåpentligvis når de nye sidene kommer opp.

Som dere sikkert ser, og som tness kommenterer - det er ikke _mye_ brukt, men ble brukt av meg for å få lagt ut bilder og kommentarer rundt aktiviteter her i Midt-Norge, og det er tre som sitter i "styret" her i Midt-Norge som har mulighet til å publisere på den - så konkurrerende mener ikke vi at den er.

Det viktigste er vel at informasjon om aktivitet i klubbens regi blir publisert på et sted som er tilgjengelig?
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Bloggen ble laget for snart 3 år siden, delvis som en reaksjon på at ting gikk forferdelig tregt med å få på plass en fornuftig funksjon for opplasting av bilder på forumet, og delvis fordi forholdet mellom avd. midt-norge og styret på den tiden var noe anstrengt. Heldigvis er det lenge siden ting ordnet seg i forhold til styret, men per dags dato er en løsning for bildeopplasting på forumet enda ikke kommet på plass.

Forøvrig så må man jo også på forumet være innlogget for å poste innlegg, akkurat den biten ser jeg ikke forskjellen på. Grunnen til at det er så få kommentarer i bloggen er at det er stort sett de samme som poster/kommenterer der som på forumet, i så måte kan man vel kalle bloggen mislykket i sitt forsøk på å få opp aktiviteten på nett blant medlemmene i midt-norge.

Jeg tenkte faktisk å slette hele bloggen for en måneds tid siden, siden jeg hadde den første og eneste posten der på 3 år... Nå som Vebjørn har postet noen bilder der er det greit at den fortsatt ligger der hvis noen vil laste opp bilder uten å styre med en ekstern bildeserver. Husk at slikt kan være en utfordring for mange! :)

Endret: Jeg må si at jeg blir litt overrasket over reaksjonen deres på bloggen vår. Å påstå at det er reklame for en konkurrerende side som ikke drives av klubben blir veldig drøyt. Det er slett ingen konkurrerende side som Vebjørn sier, men heller et supplement. Og den drives i høyeste grad av klubben. Klubben vår består av medlemmer, og noen av medlemmene sitter i styret, det virker som mange misforstår akkurat det.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg kom med spørsmål hva dette var, har ikke påstått det ene eller andre!

Syntes det var greit å få avklart fakta rundt bloggen...
Når det ikke er orntlig info i forkant, kan ting misforstås..

Må jo være greit å stille spørsmål vel?
(I stedet for prat i kulissene)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Jeg siktet ikke til deg, Espen. Fint at du stiller spørsmål, det er jo nettopp det et forum skal brukes til. :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

KnutH wrote:Endret: Jeg må si at jeg blir litt overrasket over reaksjonen deres på bloggen vår. Å påstå at det er reklame for en konkurrerende side som ikke drives av klubben blir veldig drøyt. Det er slett ingen konkurrerende side som Vebjørn sier, men heller et supplement.
Jeg regner med det er meg du henviser til med dette, Knut.

Jeg har ingen problemer med å ta selvkritikk for mine noe krasse innlegg. Det er nok en grunn til at EspenSort er moderator og ikke jeg. Hans tilnærming på dette var nok bedre.
KnutH wrote:Og den drives i høyeste grad av klubben. Klubben vår består av medlemmer, og noen av medlemmene sitter i styret, det virker som mange misforstår akkurat det.
Ja, klubben består av medlemmer. Og noen av medlemmene sitter i styret. Men, en nettside/forum tilknyttet klubben skal ikke drives av medlemmene i klubben. Den skal drives av styret. Enkeltsider som enkeltmedlemmer driver på egenhånd mener jeg ikke har noe med klubbens offesielle sider/forum å gjøre. Det kan hellers lenkes til disse fra et eget "lenkeområde".

Så lenge blog'en driftes av medlemmer av klubben som sitter i styret i Midtnorge, slik at klubben har en viss kontroll på innholdet, og den tilbyr en funksjonalitet forumet ikke kan tilby ser jeg fordellen med å linke til den herifra. Men, løsningen med underdomene eller en enklere måte å laste opp bilder her på forumet hadde vært aller best.

Som EspenSort sier: "er det ikke meningen å samle folk?"
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Jeg er ikke enig med deg i at en slik side absolutt skal drives av styret, bloggen ikke er et forsøk på å "kuppe" medlemmer fra dette forumet og vil aldri bli noen konkurrent. Hva om noen lagde en blogg eller lignende som var interessant for andre enn klubbmedlemmer, kanskje med den følgen at vi fikk flere medlemmer? Ville det også vært "fy-fy" å linke til denne?

Et lenkeområde hadde jo vært fint, men i denne sammenhengen hvor man vil gjøre folk oppmerksom på at det er lagt ut nye bilder på bloggen ville man uansett måttet ha informert om det på forumet, ettersom jeg regner med det er en god del flere innom her enn på bloggen.

Jeg er iallefall 100% enig i at det er meningen å samle folk! Som sagt, bloggen ble opprettet blant annet for å skape mer blæst omkring klubben her i trønderland. Slik den er nå fungerer den mest som en fotoside ala Flickr og lignende, og jeg kan ikke forstå at det skal være noe galt i det?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply