Page 1 of 1

Import hjelp.

Posted: 08 Oct 2019, 20:17
by Kurti
Er på utkikk etter ny MX5 igjen og vil gjerne ha en med 160 hk og automat. Har sett på noen via Mobile 24 men synes de blir veldig dyre sammenlignet med norske med manuell. Er vel noe med moms og ikke....Eks er en 2012 mod.
Har også vurdert ND fra statene med aut. Noen meninger,,,

Avgiftsberegning
Personbil 2018
Vrakpantavgift
+ 2 400 kr
Engangsavgift
+ 81 951 kr

Avgift for egenvekt: 1100 kg
+ 15 024 kr

Avgift for motoreffekt: 118,0 kw
+ 0 kr

Avgift for CO2: 177 g/km
+ 196 382 kr

Avgift for NOX: 60 g/km
+ 4 256 kr

Bruksfradrag: 62 %
- 133 710 kr
Totalt i avgifter
= 84 351 kr
Innkjøpspris: 14 990 EUR
+ 150 538 kr
Merverdiavgift
+ 37 634 kr
Totalt inkl. avgifter og mva
= 272 524 kr

Re: Import hjelp.

Posted: 09 Oct 2019, 10:21
by Agility
Hvorfor automat på en sånn bil ? Du får jo f.eks. en nesten ny 2017 RF til samme pris, vel og merke med manuell kasse
Uansett, det ser jo ut til å bli endringer i avgiftene fra neste år, så er vel verdt å vente med beregninga til statsbudsjettet er vedtatt....

Re: Import hjelp.

Posted: 09 Oct 2019, 10:35
by MX-Jon
Her kan man se noen av endringene på nye MX5

http://www.bilnytt.no/showannualdiff.aspx

Eller regn ut egne verdier:

http://www.bilnytt.no/CalculateAnnualDiff.aspx

Re: Import hjelp.

Posted: 09 Oct 2019, 22:37
by Kurti
Grunnen til automat er at jeg pga. en litt sliten/skadet kløtsjfot har hatt et par cab,er nå en TT og Slk med automat og for så vidt funnet det ganske behagelig og greit. RF en er ikke i min gate og ble dessuten for trang i forhold til vanlig/ekte cab. Finner bare NC med automat i Tyskland og har derfor vurdert USA, Time will show. Mange fine manuelle 160 hk på Finn så det får bli en avveiing i løpet av vinteren.

Re: Import hjelp.

Posted: 10 Oct 2019, 17:27
by torbra
Agility wrote:Hvorfor automat på en sånn bil ? Du får jo f.eks. en nesten ny 2017 RF til samme pris, vel og merke med manuell kasse
Uansett, det ser jo ut til å bli endringer i avgiftene fra neste år, så er vel verdt å vente med beregninga til statsbudsjettet er vedtatt....
Det er Co2 som koster, og det er stortingsvedtak på at den avgiften skal øke med 5 prosent hvert år fram til - 25. Så derfor lønner det seg ikke å importere nyere biler.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk


Re: Import hjelp.

Posted: 10 Oct 2019, 23:54
by MX-Jon
torbra wrote: 10 Oct 2019, 17:27
Agility wrote:Hvorfor automat på en sånn bil ? Du får jo f.eks. en nesten ny 2017 RF til samme pris, vel og merke med manuell kasse
Uansett, det ser jo ut til å bli endringer i avgiftene fra neste år, så er vel verdt å vente med beregninga til statsbudsjettet er vedtatt....
Det er Co2 som koster, og det er stortingsvedtak på at den avgiften skal øke med 5 prosent hvert år fram til - 25. Så derfor lønner det seg ikke å importere nyere biler.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk
Eller at det lønner seg fordi neste år blir det enda dyrere og året etter enda dyrere igjen.... ?? eller?

Re: Import hjelp.

Posted: 12 Oct 2019, 10:36
by Tinair
Er vel bare å vente til over nyttår og kjøpe ny!

Ref bilnytt.no;
Mazda MX-5 2,0 184hk Sportspakke Bensin CAB 413 200 156 155 155 927 71 126 -84 801

Når bilen går ned med nesten 85000 i avgifter burde det bli 'løp og kjøp'!

Re: Import hjelp.

Posted: 12 Oct 2019, 23:43
by Thomas Ericsson
Jag köpte min 2017 MX-5 ND 2.0 RF (white pearl) i mars 2017. Den blev nr 2 av RF i Sverige.
Vi har några stycken RF Aut i Sverige.
Bilen går mjukt och fint, och är snabbare i accelerationen. Dessutom finns det en ”Sportknapp”, vilken jag inte använder så ofta. Det finns också paddlar, och möjlighet att växla manuellt. Är lite bekväm av mig, så jag föredrar att låta bilen växla själv.
Är mycket nöjd med mitt val, och kan rekommendera denna version.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Import hjelp.

Posted: 22 Oct 2020, 19:32
by Kurti
Hei.
Har nå satt i gang jegere "over there " på jekt etter ND automat. Noen andre som har kjørt ND RF med aut. siden denne tråden startet?