AMCAR - Meningsmåling

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply

Skal klubben melde seg inn i AMCAR?

Poll ended at 05 Jul 2019, 15:16

Ja, vi bør støtte bilmiljøet i Norge. Fler fordeler enn ulemper!
25
89%
Nei, vi bør holde oss for oss selv.
2
7%
Samme for meg
1
4%
 
Total votes: 28

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

AMCAR - Meningsmåling

Post by 2re »

Folkens!

AMCAR har i løpet av årene gått fra å være klubb for amerikanske biler til å bli en paraplyorganisasjon for bilinteressen i Norge (med et litt utdatert navn). 23 bilklubber har til nå meldt seg inn i AMCAR, deriblant våre venner NSK, Porsche-, Maserati-, og Renaultklubben. Og vi har vært i kontakt med AMCAR og bedt om informasjon.

Styret har diskutert om dette også kunne være noe for vår klubb, men foreløpig er styret delt i synet på dette. Så det jeg ønsker å vite er hva syns dere medlemmene?

Dere kan jo selv gå inn på amcar.no og kikke, men jeg legger ut noe info her uansett:

AMCAR er bilhobbyens fremste politiske forkjemper i Norge. De er høringsinstans for Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet, Finansdepartementet og Tolldirektoratet. AMCAR jobber mot det politiske Norge. De har fått løst en rekke problemer tekniske spørsmål som mange av oss har vært innom, se https://www.amcar.no/bilpolitisk og som vi har nytte av. AMCAR har 3 fulltidsstillinger tilgjengelig for hjelp med godkjenningsdukumentasjon og spørsmål omkring tekniske godkjenninger. For medlemsfordeler, se her: https://www.amcar.no/medlemsfordeler

Dette er hva vi har fått derfra foreløpig:

KLUBBTILSLUTNING
Norsk MX-5/Miata Klubb kan via klubbtilslutning og personlige medlemskap i AMCAR være med å bidra til å sikre rammevilkårene for bilhobbyen i Norge.

Hva kan AMCAR tilby
Samhold: Med de utfordringene vi står ovenfor er viktig at bilhobbymiljøet i Norge står samlet, hvor vi gjennom AMCAR kan fronte dagens og morgendagens utfordringer iht. bruk av våre hobbybiler i Norge.
Kurs og konferanser: Som tilsluttet klubb kan Norsk MX-5/Miata Klubb ta del i organisasjonens kurs og konferansetilbud, dette være seg alt fra klubblederkurs/akkreditering av AMCAR dommere til deltakelse på seminarer og bilhobbykonferanser.
Bilsport: Som tilsluttet klubb kan Norsk MX-5/Miata Klubb stå som arrangør/løse arrangørlisens for bilsportsaktiviteter som Street Legal, bilslalåm med mer,- gjennom AMCAR’s samarbeid med NBF.

Arrangementer: Bistand i forbindelse med planlegging av egne arrangementer, med rabbartet annonsering via AMCAR’s kanaler.

Profilering: Som tilsluttet klubb vil Norsk MX-5/Miata Klubb bli profilert via AMCAR’s nettside, under tilsluttede klubber. Her kan klubben profilere seg ut mot potensielle nye medlemmer, samt speile sine aktiviteter og medlemstilbud. Klubben tilbys videre 40 % rabattert annonseplass i AMCAR Magazine og på AMCARs elektroniske plattformer.

Teknisk avd.: AMCAR’s tekniske avdeling er en resurs opp imot tilsluttede klubber, hvor klubbene kan søke informasjon iht. hva som er mulig å få til iht. gjeldene regelverk/komme med tilbakemeldinger iht. praktisering av dagens regelverk. AMCAR’s tekniske avdeling bruker tilbakemeldinger fra klubb og bilhobbymiljøet til å vurder behov for endring iht. praktisering av regelverk, eller endring av regelverk opp imot Vegdirektoratet.

Påvirkning: Som tilsluttet klubb kan Norsk MX-5/Miata Klubb være med å påvirke organisasjonens driftsprogram via AMCAR’s klubbforum og generalforsamling.

Webbasert administrasjonsverktøy: Som tilsluttet klubb kan Norsk MX-5/Miata Klubb kostnadsfritt ta i bruk StyreWeb Lokal som administrasjonsprogram for klubben. Systemet er web-basert og håndter registrering og fakturering av medlemskap, klubbregnskap, innkalling til styre- og medlemsmøter, referathåndtering med mer. Systemet som tilbys er i overensstemmelse med personvernreglene (GDPR). Klubber som benytter StyreWeb kan enkelt søke om momskompensasjon gjennom AMCAR.

Vervehonorar: Klubber som tar i bruk StyreWeb gjennom AMCAR tilbys et vervehonorar pr. nytegnet AMCAR-medlem som meldes inn via den tilsluttede klubb. På bakgrunn av antall nyinnmeldinger mottar klubben en kvartalsvis utbetaling fra AMCAR. Pr. 2019 er AMCARs vervehonorar satt til kr. 300,- pr nyinnmeldt AMCAR-medlem som har betalt sitt AMCAR-medlemskap. Alternativt kan vervehonoraret benyttes som rabatt på første års AMCAR-medlemskap.

Underholdning
- Refuel: AMCAR lansert nettstedet Refuel.no under Oslo Motorshow i 2018, hvor Refuel skal være en merkenøytral underholdningsplattform for den Norske bilhobbyen. På Refuel vil man finn alt i fra videoreportasjer og artikler om alle typer bil og bilbruk, hvor vi pr i dag legger vi ut tre nye reportasjer/artikler pr uke. Dette er bare starten, Refuel vil etter hvert bli utvidet med garasje, konkurranser, livsendinger med mer. Se www.refuel.no for ytterligere informasjon.

Svar på generelle spørsmål
Kontingent: Som tilsluttet klubb betaler Norsk MX-5/Miata Klubb en årlig tilslutningskontingent til AMCAR, pålydende prisen av et personlig medlemskap i AMCAR – som for tiden er satt til kr. 975,- pr år.

Medlemsfordeler: For å kunne benytte seg av AMCAR’s rabattavtaler/medlemstilbud må Norsk MX-5/Miata klubbs medlemmer inneha et personlig medlemskap i AMCAR. Merk det stilles ingen krav til at Norsk MX-5/Miata klubbs medlemmer må melde seg inn i AMCAR, selv om klubben tilsluttes AMCAR.

Klubbtilslutning: Ved en klubbtilslutning ønsker AMCAR å informere Norsk MX-5/Miata klubbs medlemmer om AMCAR’s virke og medlemstilbud, samt fremme tilbud om tegning av personlige medlemskap i AMCAR.


Generelle krav og intensjoner knyttet opp imot AMCAR’s klubbkontrakt
- Hovedinteressefeltet i den søkende/tilsluttede klubb skal være rettet mot bil som hobby, samt stille seg positiv til AMCAR’s formålsparagraf.
- Hovedintensjonen med klubbtilslutningen er at den tilsluttede klubben skal kunne nyte godt av AMCAR’s klubbtilbud og kompetanse,- og AMCAR’s posisjon som bilhobbyorganisasjon og bilpolitisk påvirker i Norge.
- Klubben må bestå av minimum 15 hovedmedlemmer (stemmeberettigede medlemmer). I ytterste konsekvens holder det at styrets kontaktperson opp imot AMCAR er AMCAR- medlem.
- Klubben skal avholde årsmøte, ha et lovlig valgt styre og eget lovverk.
- Klubbens lovverk kan ikke være i konflikt med AMCAR’s formålsparagraf, se vedlagte lovverk.
- Klubben skal hvert år melde inn en elektronisk årsrapport til AMCAR, bestående av generell klubbinformasjon iht. avholdte styre og medlemsmøter, arrangementer i klubbregi, medlemstilbud, samt informasjon om klubbstyre og klubbens kontaktpersoner. Deler av denne informasjonen vil bli speilet på AMCAR’s nettside for profilering av Norsk MX-5/Miata Klubb.
- Klubben skal oppnevne en kontaktperson som skal påse at kommunikasjonen mellom "klubben" og AMCAR fungerer etter intensjonen. Kontaktpersonen bør være klubbens formann/president, eventuelt klubbens sekretær eller annet styremedlem.
Klubbtilslutning
Ved en eventuell søknad om klubbtilslutning trenger AMCAR følgende:

- Klubbkontrakt signert i 2 eksemplarer.
- Referat fra avholdt stiftelsesmøte/årsmøte.
- Kopi av gjeldende lovverk.
- Styresammensetning med kontaktinfo (mobil og epostadresser til klubbens styremedlemmer).
- Medlemsliste

Når du har satt deg inn i saken kan du trykke på avstemmingen øverst, eller diskuter gjerne under her.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: AMCAR

Post by Stalfa »

Jeg synes at verktøyene for å drifte klubben alene virker å være verdt den tusingen per år.

Må dette opp som årsmøtesak? I så fall bør vel oppdatert saksliste opprettes?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: AMCAR

Post by Brett »

Støtter innmelding i Amcar ( er allered privat medlem der).

Mvh
Einar
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: AMCAR

Post by MalaRF »

Stalfa wrote: 05 Jun 2019, 17:45 Jeg synes at verktøyene for å drifte klubben alene virker å være verdt den lusingen per år
Enig i at «StyreWeb lokal», som hvis det kan erstatte Zubarus sitt system, alene er verdt pengene. Zubarus koster vel vesentlig mer enn 975 i året? Eneste fordelen jeg umiddelbart ser er at Zubarus tilbyr «elektronisk medlemskort» som hentes via SMS. Men om dette elektroniske medlemskortet brukes til noe er jeg usikker på. Og vi (jeg) greier sikkert å lage noe «last ned elektronisk medlemskort» på forumet. Basert på medlemskap i gruppen «Betalende medlemmer» og medlemsnummeret i brukerprofilen skulle det være mulig å snekre ihop en egen forum-plugin for dette.

Uansett synes jeg imoh at medlemskapet virker som en fornuftig utgift.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: AMCAR

Post by 2re »

Bump
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply