Tonneau til ND

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
atlereinsberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2019, 19:46
Medlemsnummer: 1610
Status: Offline

Tonneau til ND

Post by atlereinsberg »

Jeg kjøpte en 2.0 ND, RF i fjor høst. I motsetning til min forrrige NB, så er ikke ND forberedt med festepunkt for tonneau trekk. Jeg kjenner ikke til at det er mulig å kjøpe tonneau trekk til ND slik det er for NB og vel også NA. Jeg liker å kjøre også vinterstid og da er tonneau greitt å bruke. Min løsning ble å få laget et trekk. Mitt trekk er laget av Flataker Industrier. Flataker Industrier lager m a kalesjer til båter De holder til i Møre og Romsdal, i Elnesvågen, Fræna kommune. Dette er på sett og vis en one off løsning og således litt dyrt. Trekket er videre tilpasset RF, men kan tilpasses også kalesjeversjonen. Jeg tror Flataker Industrier har tatt vare på malene og det er mulig flere kan lages. Trekket er laget med en ganske kraftig kalesjeduk og er festet med borrelås. Det er brukt borrelås langs øvre dørkant, i front under frontrute og i bakvegg bak seter. Videre tres trekket ned over hodestøtter og det er laget en utskjæring for monitoren på dashbordet. Monitoren har et eget plasttrekk som tres over. Så langt er erfaringene positive. Trekket ligger ganske stabilt og lager lite støy. Valget av borrelås gjør det litt tungvint å ta trekket av og på, men en unngår å bore i interiør. Borrelås kan også løsne i limet over tid, det gjenstår å se. Bilen er påtenkt litt vinterkjøring framover.
I tillegg til tonneau trekket er det laget et nødtak i samme materiale. Tanken er at det kan brukes dersom det elektriske taket skulle svikte.
Ta kontakt om flere opplysninger ønskes (tlf 41322312). Kontaktpersoner hos Flataker Industrier er Geir Olav og Sturla Flataker
Attachments
Tonneau åpen.jpg
Tonneau lukket.jpg
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tonneau til ND

Post by Stalfa »

Jeg liker 'tonneau trekket'.
Det er nok kjekt.

Men du har da ståltak du kan bruke? ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
atlereinsberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2019, 19:46
Medlemsnummer: 1610
Status: Offline

Re: Tonneau til ND

Post by atlereinsberg »

Hei
Takk for synspunkt. Joda, det elektriske taket kan brukes og jeg regner med det vil fungere fint, også vinterstid Bilen er påtenkt å bli brukt mest på tur. I det daglige trenger jeg ikke å kjøre bil så mye. Jeg kjører gjerne med taket åpent så langt det går værmessig. Skulle det skje at elmotorene svikter slik at taket ikke kan lukkes, så kan jeg ta på nødtaket som er laget. Det er mulig å lukke taket manuelt om det elektriske svikter, men det er en vanskelig operasjon. Derfor en reserveløsning med nødtak.
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Tonneau til ND

Post by Anders »

Kult, dette tenker jeg nok kan hjelpe en del når gradene kryper nedover på gradestokken. Synes selv det er gøy å få ned taket også om vinteren av og til, men det blir gjerne ikke så lenge av gangen når det er snakk om 10 og 20 minusgrader. Håper dette fungerer bra og at termostaten ikke slår inn når du helst vil ha bilen til å blåse varmest mulig luft hele tiden. Opplever på NC’ene i familien at det fungerer best uten termostatregulert klimaanlegg når taket er av, og håper ND gir mulighet til en høyere makstemperatur før varmen kuttes..
Stalfa wrote: 21 Jan 2019, 05:49 Men du har da ståltak du kan bruke? ;)
Men taket på RF består da for det meste av aluminium? ;)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tonneau til ND

Post by Stalfa »

Anders981 wrote: 21 Jan 2019, 21:40 Men taket på RF består da for det meste av aluminium? ;)
:oops:

Det blir det samme, man kan sveise aluminum også. :idea: :lol:
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
atlereinsberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2019, 19:46
Medlemsnummer: 1610
Status: Offline

Re: Tonneau til ND

Post by atlereinsberg »

Bilen har nå hatt en kjøretur til Trøndelag. Fra Surnadal over Rindal og ned mot Orkanger var det minus 17 grader. Mot Trondheim og videre mot Verdal var det 11-14 minus. Varmeapparat og vifte fungerte, det var varmt i fot rommet uten at vifta gikk for fullt. Siderutene var nede, kun litt hevet fra dørkarm. Nakkestøtter blir litt "påkledd" for å skjerme mot kulda. Et lite sauepledd på lårene tok unna for trekken som slår ned i bilen. Ellers to lag ull undertøy på overkropp, en tynn god dunjakke og vindtett jakke ytterst. Balacklava og vindtett lue. Kun tynn overtrekksvott over fingervotter. Det var relativt frisk, men helt greitt å kjøre vel 30 mil i slik temperatur. Varmekablene i setet ble ikke brukt, et ekstra setetrekk i saueskinn rekker fint. På veier med en del løs snø, flyter bilen oppå og blir litt slede. På godt brøytet veier med fast snø og isdekke går det greitt når en kjører pent. Selv med piggfritt. Turen var også en test i planleggingen av en mulig lengre kjøretur nordover i vinter. Med tonneau trekket og gode klær bør det være mulig å kjøre en lengre distanse selv i minus 20 grader. Uten tonneau har jeg ikke testet,, men vil tro det blir vanskeligere å holde varme i fot rommet.
Post Reply