Roadtrip til Spania i påsken

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Rastløs
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 08 Mar 2016, 15:13
Medlemsnummer: 1441
Status: Offline

Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rastløs »

Hei,

For ett år siden kjøpte vi en MX5 2013 modell. Den blir brukt alt for lite, så nå har vi vurdert å kjøre den ned til Spania i påsken for å få brukt den i sitt rette element.

En MX 5 er jo ikke akkurat en ekstremt behagelig langtur bil ( på motorvei). I tillegg vekker den litt oppmerksomhet på sin ferd. Det er ikke alltid like hyggelig i enkelte deler av syd Europa. (Landeveisrøvere i nord Spania osv)

Hvis vi skal kjøre MX 5 til Costa Blanca (Altea ) Hva er beste alternativ for rute ( Tatt i betraktning at vi kjører en liten MX5) og har noe tips til overnattingsteder hvor bilen kan stå i fred over natten på veien ned ?

Tenker å ta det med ro. Ferge til Kiel og 2-3 overnattinger der i fra og ned. Noen her som har kjørt turen før ?
NC MX-5 2013 Hvit Solgt
ND 2016 Hvit
User avatar
jorgen.knap
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 145
Joined: 19 May 2016, 20:30
Medlemsnummer: 1402
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by jorgen.knap »

Jeg har kjørt ned til Marseille og området der noen ganger, men holdt meg til motorveier/var da ingen lykkelig eier av MX5. Real tur du skal ha, avhengig av tid til disp(du skal hjem igjen også antar jeg?) så ville jeg kanskje sikte meg inn på Grand Route des Alpes(starter ved Genevesjøens sydside og følger diverse fjellpass ned til Menton(øst for Nice, men bare noen få mil). Turen skal være formidabel - og så ville jeg nok "blåst" motorvei derfra til Spania.

God tur, men skriv festberetning da.
LJ84480 /ND 2022 /184 HK /ND "Lille Rød" - mobil +(47) 904 12 240
Rastløs
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 08 Mar 2016, 15:13
Medlemsnummer: 1441
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rastløs »

Skal sette igjen bilen i Spania og fly hjem.

- benytter meg av 6 måneders reglen og tar returen til høsten.
NC MX-5 2013 Hvit Solgt
ND 2016 Hvit
User avatar
jorgen.knap
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 145
Joined: 19 May 2016, 20:30
Medlemsnummer: 1402
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by jorgen.knap »

Fy søren - da har du iallfall tid nok til å legge inn litt trivelige ruter. Du har dessuten Route Napoleon fra Antibes og nordover mot Grenoble(om jeg ikke husker helt feil) . Den skal også være morsom å kjøre.
LJ84480 /ND 2022 /184 HK /ND "Lille Rød" - mobil +(47) 904 12 240
MiataRoy
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 07 Mar 2017, 19:40
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by MiataRoy »

Jeg skal ta den turen(ca) om en ukes tid Mr "rastløs".
Prøver å planlegge turen, men tar også gjerne i mot gode ruteforslag og andre tips :-)
Vi kunne jo møtes her nede en dag? Jeg bor rundt Alicante. Flere med Mx'er her nede?
MiataRoy
NB 2000 1,6
+++
Rastløs
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 08 Mar 2016, 15:13
Medlemsnummer: 1441
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rastløs »

Så gøy at det er fler som kjører i sør Europa .

Vi har landet på å kjøre Color line til Kiel. Tusle ned til Hamburg og sette bilen på toget ned til Lorrach.

Så kjører vi bil resten av strekningen . Skal ha tre overnattinger der i fra. Kjører ned mot Montepellier, Neste dag blir det mot Andorra. Der i fra er det litt åpent om vi kjører rett ned til Altea, eller om vi tar nok en natt på veien. Det er noe med at MX 5 ikke er min favoritt langtur bil. Derfor blir det heller kortere strekninger og mer spennende veier. - tenkte å la bilen bli i Spania en stund og utforske nærområdene rundt Altea.
NC MX-5 2013 Hvit Solgt
ND 2016 Hvit
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rudolf »

Rastløs wrote:Så gøy at det er fler som kjører i sør Europa .

Vi har landet på å kjøre Color line til Kiel. Tusle ned til Hamburg og sette bilen på toget ned til Lorrach.
................
Dette er kjempesmart :wink:
Biltoget (Autozug) er en kjempefin måte å "komme langt" med bil i Europa.
Tyskland kan man se "en annen gang" .......

Ikke det at det er noe problem å kjøre langt med MX5, det synes i hver fall ikke jeg.
Kombinasjonen Kiel-ferga og Biltog er perfekt.
Da begynner turen i grunnen i syd Tyskland, enten i Lörrach eller Munchen.

God tur og kos dere med MX-en i sydligere strøk.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Rastløs
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 08 Mar 2016, 15:13
Medlemsnummer: 1441
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rastløs »

Vi tenkte vi måtte få til en lengre tur før det blir forbudt med fossil bil og det å kjøre bilen selv. ( i fremtiden blir det sikkert ansett som ALT for farlig at et menneske skal kjøre selv)

Dessverre har DB sluttet med biltog, men det er et lite selskap som har tatt over noe av driften , bla til Lorrach.
Interessante priser forøvrig .

Biltransporten koster 200 euro ( helt OK) , men en sovecupe koster 400 euro i tillegg. Det er det dyreste hotell rommet på turen :)

Kiel fergen koster 2800,- inkl utvendig lugar og bil.( men på en ferge er det jo lang flere å dele utgiftene på( og bruke pengene på))

La meg presisere :) ; - kan godt kjøre langt i Mx''n , men på motorveien er den ikke favoritten.( det er noe med at når du ligger i 130 og du synes bilen som kommer opp på siden av deg er enormt stor, og du kjenner lufttrykket , - for så å finne ut at det bare er en Ford Focus) Fjellveier og sideveier i Frankrike og Spania gleder jeg meg imidlertid skikkelig til 8)

- og i dag starter jobben med å få bilen ut av vinterdvalen.
NC MX-5 2013 Hvit Solgt
ND 2016 Hvit
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Pelle »

[quote="Rastløs"]Vi tenkte vi måtte få til en lengre tur før det blir forbudt med fossil bil og det å kjøre bilen selv. ( i fremtiden blir det sikkert ansett som ALT for farlig at et menneske skal kjøre selv)

Dessverre har DB sluttet med biltog, men det er et lite selskap som har tatt over noe av driften , bla til Lorrach.
Interessante priser forøvrig .

Biltransporten koster 200 euro ( helt OK) , men en sovecupe koster 400 euro i tillegg. Det er det dyreste hotell rommet på turen :)

Kiel fergen koster 2800,- inkl utvendig lugar og bil.( men på en ferge er det jo lang flere å dele utgiftene på( og bruke pengene på))

La meg presisere :) ; - kan godt kjøre langt i Mx''n , men på motorveien er den ikke favoritten.( det er noe med at når du ligger i 130 og du synes bilen som kommer opp på siden av deg er enormt stor, og du kjenner lufttrykket , - for så å finne ut at det bare er en Ford Focus) Fjellveier og sideveier i Frankrike og Spania gleder jeg meg imidlertid skikkelig til 8)


En 2013 MX5 kan du da godt kjøre i 180- 190 på autubahn uten noe stress!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Lasses
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 17 Feb 2016, 17:40
Medlemsnummer: 1378
Location: Laksevåg, Bergen
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Lasses »

Hvilke selskap driver biltog i Tyskland nå? Vurderer det selv ✌
'16 2.0 meteor grey
Rastløs
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 08 Mar 2016, 15:13
Medlemsnummer: 1441
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by Rastløs »

NC MX-5 2013 Hvit Solgt
ND 2016 Hvit
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by MX-Jon »

Togprisen for bilen var det ikke noe å si på syntes jeg men sovekupeprisen merkes jo i reisebudsjettet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
MiataRoy
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 07 Mar 2017, 19:40
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by MiataRoy »

Høres ut som en fin turrute, men jeg tenkte å kjøre mer selv.
Men jeg skjønner den m Autobanen og liten bil ;-)
Togturen var det jo en grei pris på, men må man ta sovekupe?
MiataRoy
NB 2000 1,6
+++
User avatar
tob
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 108
Joined: 23 Sep 2014, 22:49
Medlemsnummer: 1267
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by tob »

Rastløs wrote:Hei,

For ett år siden kjøpte vi en MX5 2013 modell. Den blir brukt alt for lite, så nå har vi vurdert å kjøre den ned til Spania i påsken for å få brukt den i sitt rette element.

En MX 5 er jo ikke akkurat en ekstremt behagelig langtur bil ( på motorvei). I tillegg vekker den litt oppmerksomhet på sin ferd. Det er ikke alltid like hyggelig i enkelte deler av syd Europa. (Landeveisrøvere i nord Spania osv)

Hvis vi skal kjøre MX 5 til Costa Blanca (Altea ) Hva er beste alternativ for rute ( Tatt i betraktning at vi kjører en liten MX5) og har noe tips til overnattingsteder hvor bilen kan stå i fred over natten på veien ned ?

Tenker å ta det med ro. Ferge til Kiel og 2-3 overnattinger der i fra og ned. Noen her som har kjørt turen før ?
https://youtu.be/es4Bg-Qn_nY

Jeg kjørte til Andorra og Pyreneene høsten 2015. Hadde også planlagt å ta biltoget, men da jeg ankom Hamburg fra Hirtshals, var det ennå så mange timer til avgang at jeg bare kjørte videre. Angret seinere da jeg opplevde tre timer saktegående trafikk i sydTyskland. Med avgang søndag morgen fra Hirtshal ankom jeg til slutt Andorra ved solnedgang dagen etter. Gled deg, Spesielt Pyreneene var en nytelse, men Spania har fine veier så og si over alt.

Har er link til min reisebeskrivelse. Bildene har forsvunnet, men kart viser ruta jeg tok: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ra#p197892
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
MiataRoy
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 07 Mar 2017, 19:40
Status: Offline

Re: Roadtrip til Spania i påsken

Post by MiataRoy »

Hehe, ja man blir nok utålmodig etter å komme seg videre nedover..
Takker for tips!
Jeg skal ihvertfall ikke stresse nedover, heller finne fine veier og ta noen dager ekstra :-)
Gleder meg som en unge etter din film ihvertfall ;-)
MiataRoy
NB 2000 1,6
+++
Post Reply