Page 1 of 2

ND 1,5 eller 2,0

Posted: 12 Sep 2016, 09:46
by Magnus1
Etter å ha solgt min følgesvenn gjennom 3 år, en '90 NA, i sommer, begynner savnet allerede å melde seg. Jeg innser at det er stor fare for at det blir en ND i garasjen før neste sommer er på trappene. Jeg har lest masse tester, sett YouTubeanmeldelser, og føler generelt at jeg er godt innsatt i hva pressen mener om bilen. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv; skal jeg gå for 1,5 eller 2,0 versjonen?

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 12 Sep 2016, 12:18
by stiggi
eg skal kjøpe en 1,5 sport i dag.2015 ND rød hegre auto.medlem nummer 953 stggi.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 12 Sep 2016, 18:29
by obi-one
På grensen til off topic, men litt avhengig av hvor lang du er i ryggen, så anbefaler jeg klart å prøvesitte bilen og sjekke synsfeltet mot høyre i forhold til bakspeil og tilliggende elektroniske regnsensor. Jeg er 182 høy, og opplever desverre at ND er krympet akkurat litt for mye, slik at bakspiller og regnsensor kommer i veien for veldig stor del av synsfeltet...... :(

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 12 Sep 2016, 20:16
by Anders
Hva med å prøvekjøre både 1,5 og 2,0? Det ville jeg gjort.

Har kjørt et par NDer med 1,5 motoren og synes absolutt den gikk godt nok, men jeg ville likevel prøvd en med 2,0 også, om jeg skulle til å kjøpe en ND.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 13 Sep 2016, 11:10
by Tindeland
Jeg venter på min 2.0, etter å ha prøvekjørt bilene.
Jeg syns at det var ganske stor forskjell. Men noen liker å ha litt mindre å gi på, mens noen liker at det trekker litt.

Prisforskjellene er heller ikke så ekstreme.
Jeg syns også at lyden ble litt grommere med 2.0.

Smaksak uansett!

Håper du blir fornøyd med valget.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 13 Sep 2016, 16:38
by Rudolf
Jeg har prøvekjørt ND 1.5 og 2.0 både på landevei og på bane.
Gliset ble litt bredere med 2.0. :mrgreen:

Så hvis du synes du har penger nok .....
... kjøp 2.0.

Erik
lattermild fyr

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 13 Sep 2016, 21:12
by Stalfa
Husk at i usa kommer _kun_ 2 literen, så alt av stæsj derifra vil være tilpasset den utgaven.

obi-one wrote:ND er krympet akkurat litt for mye,
Det opplever jeg også, og det ser ut som det er småe muligheter for å senke setet med mindre du skal bruke skjærbrenner og sveiseapperat.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 13 Sep 2016, 23:14
by 2re
Jeg er også 182 cm, men opplever ikke detre problemet. Det er nok ikke bare totalhøyden som teller, men lengde på bein ifht rygg og armlengde som avgjør setes plassering. Seteskinna er ikke vannrett men skråstilt for å justere lengde og høyde samtidig. Det passer kanskje ikke alle...

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 14 Sep 2016, 12:54
by Hauk
For at ikke folk skal henge seg for mye opp i at den minste "bare" har 1,5 liters volum; den er like kjapp som en 1,8 NA.

Men som Stian nevner, dette med US-parts laget kun for 2-liter er erfaringsmessig ganske viktig hvis du har tenkt å modde noe...

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 16 Sep 2016, 08:57
by Pelle
Det bør jo være en ikke betydelig forskjell på 1,5 og 2 liter.
Kjøper du 1,5 liter vil du sannsynligvis alltid ha en liten jævel på skuldra som hvisker i øret ditt"...du skulle kjøpt 2 literen din tulling!"

Og så er det alle gangene vi er samlet for dekksparking og gutta spør: "...er det 1,5 liter eller?", "...nei det er 2 liter!"
Bare det er verdt pengene! :D :D

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 16 Sep 2016, 10:05
by Alex M
Hei,
Har du pengene og liker modding og banekjøring så er 2 liter tingen.

På landeveien har du det like morro med 1,5 litern og du sparer mye penger:
- lavere verditap
- billigere forsikring
- lavere bensinforbruk

Jeg mener også at 1,5 liter låter bedre enn 2 liter i original utførelse.

Uansett vent noen måneder før du kjøper - kjøp en pent brukt - tipper du kan få et pent eksemplar av 1,5 Sport ned mot 250 lapper i desember/januar med penger på konto uten innbyttebil.
Det er nok en del førstegangskjøpere av Mx som oppdager at den er håpløst upraktisk som eneste bil ,selv for single og par uten barn.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 16 Sep 2016, 14:31
by Magnus1
Takk for mange gode inputs! Jeg skal ikke modde eller på bane, bare kose meg på svingete småveier på solskinnsdager. Er selvfølgelig fint å spare litt penger på den rimeligere varianten, men om jeg føler at toliteren er verdt prisforskjellen, så blir det den. Det blir nok prøvekjøring av begge to før jeg bestemmer meg!

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 02 May 2017, 09:55
by Magnus1
For å runde av min egen tråd; det ble 2,0. Ikke på grunn av motoren(som jeg mener er enda mer inspirerende på 1,5), men fordi jeg synes 1,5 er for mykt satt opp. Da jeg prøvekjørte begge varianter i høst savnet jeg styrefølelsen fra den hydrauliske servoen på NA, men etter å ha vent meg til den elektriske varianten er ikke dette noe jeg tenker over. Dog hender det at jeg iriterer meg over forstyrrende elektroniske hjelpemidler i den nye bilen, sånn som dekktrykksvarsler, bakkestartassistent, vinglevarsler osv, men men, sammenlignet med mye annet på veien i dag er ND'en tross alt ganske analog. Alt i alt er den som en NA i moderne utførelse, og jeg er veldig fornøyd.

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 15 May 2017, 22:02
by skeken
Heisann. Jeg er 192 og synes øvre del av vindusramma kommer ørlitt lavt -har mest å si for sikten i bakspeilet egentlig, men ikke verre enn at det går helt greit. Kjører setet helt bak og ryggen helt bak etterpå. Ble helt solgt etter prøvetur i sommer og endte opp med en 1,5 liter. 100% storfornøyd med bilen, og BMWen vi har som familiebil er ikke i nærheten av samme kjøreglede! Det er jo MX som er ekte 'freude am fahren'!! :)

Det med modifisering og deler fra USA er litt interessant. Jeg tenker å sprite opp lyden med denne:
http://rev9autosport.com/fujimura-gentl ... haust.html

..det er ikke forskjell på eksosanlegget (mellomstykket?) til 1,5 vs 2,0? Noen som vet? Applaus til Mazda for å montere lydpotta med to bolter slik at du slipper å bytte alt helt fram til katalysator (y)

Mvh Kenneth, Lørenskog

Re: ND 1,5 eller 2,0

Posted: 16 May 2017, 06:42
by Stalfa
Det du møter på her er en av de dummeste tingene med 1.5 literen, de blir ikke solgt i usa.
Så ingen av de som selger deler i usa kan eller vil garantere at delene passer.

Å kjøpe japanske ettermarkeds-deler er det ofte gunstigere å kjøpe direkte fra Japan. Men da må du passe om det er forskjell på delene for høyre og venstre -rattete biler.