Den beste sportsbilen

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Den beste sportsbilen

Post by miatajon »

http://www.tv2.no/underholdning/broom/m ... 91365.html

Dette visste vi vel :)

Jeg for min del elsker bilen for kjøreegenskapene, utseende, driftsikkerheten og kjøregleden og eiergleden pr. krone
Kan liksom ikke helt se for meg hvilke andre biler som kan berike den Autofile delen av meg like mye for like lite! :)

Men hva er egentlig kriteriet for at en bil skal kunne kalles sportsbil?
Og hvorfor synes egentlig vi eierene at denne bilen den beste sportsbilen?

Jon-Inge
Innehaver av 1 stk. den beste sportsbilen..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Teejay187 »

Mye hate i kommentarfeltet der gitt. En jeg kjenner som kjører Porsche til vanlig fikk prøve bilen min en tur. Han gliste godt da han fikk prøve den!
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Ørnbjørn »

Definisjonen på ein sportsbil er vel noko slikt som to dører, to seter, lav(ish) vekt og eigenskapar som fordrar inspirert køyring. Så MX-5 er ein sportsbil per definisjon. Men legger man til eksklusivitet, toppfart og akselerasjon i den definisjonen så faller den utanfor — det er vel der folk stussar.

Som eks-miata-eigar fant eg det eg mangla av det siste (guts og presisjon, ikkje ekslusivitet) i ein fransk hatchback, såpass at tilsvarande i sportsbilen hadde blitt a) dyrt eller b) ulovlig. Miataen er ein favoritt-sportsbil, men ikkje favoritt som sportslig bil (ein bil som belønnar deg når ein køyrer som ein absolutt tulling).

Teejay187, ville du med handa på hjertet heller hatt Miataen enn Porschen (sett bort frå driftskostnad)?
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by alexj »

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg valgte bort en Porsche 911 c4 for mx-5en, porschen lånte jeg ei helg. gøy å kjøre med masse hester, men mx5en gir faktisk større kjøreglede, mazdaen har en helt annen karakter og sjarm som INGEN andre kommer i nærheten av i mine øyne. Mx-5/Miata er selve definisjonen av en velbygd sportsroadster. Jeg har faktisk opplevd at folk kommer bort og sier: "oooi, det var en flott italiener, den koster vel skjorta?" Lattermildt tenker jeg bare på prisen man faktisk gir for disse bilene i forhold til hva de har av verdi i kjøreglede og stil.
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Kjakan »

Porsche bygger dårligere biler kvalitetsmessig enn hva MX-5 er. En ting er interiørfølelsen, men driftssikkerheten på motorene samt delekostnader/garantier er for dårlige. Dette gjelder da de vannavkjølte fra de siste 16 årene.
Luftavkjølte 911er har en helt unik sjarm som ingen andre matcher unntatt Ferrari/Lamborghini. Kvaliteten er jevn over god, selv om bilen er dyrere å eie. De luftavkjølte gir nesten like mye kjøreglede som en MX-5 - det eneste negative er dette med fartsfølelse og at man må kjøre ganske gris for å få samme godfølelsen. Upraktisk at man ofte må over 140 km/t for å få et kick.
Det beste med MX5 er at man kan kose seg i fartsgrensen og ikke minst størrelsen. Det er så deilig med en slik kompakt bil som opptar lite fysisk plass, er lett å plassere i veibanen og gir god oversikt. Selv om jeg hadde vært milliardær hadde jeg fortsatt hatt en NA i garasjen ( i tillegg til 993 og F355 ).
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
atledreier
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 23 Mar 2012, 08:52
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by atledreier »

Det finnes andre biler som også gir mye kjøreglede per krone og/eller per hk, men MX-5 er nok en av de få.
Lav vekt og effekt er hovedgrunnen til at jeg valgte min bil, og tror nok jeg var en av dem som koste seg mest på Ringen forrige helg, siden jeg turte å bruke 90% av bilens potensiale uten fare for liv og helse. Kjørte forbi biler med dypt konsentrerte og livredde sjåfører i biler med fartspotensiale langt over mitt. Deet så rett og slett ikke morro ut, tenkte jeg mens jeg kjørte forbi dem med et glis... :-D
2012 Toyota GT86
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Ørnbjørn »

Bilder, mann! Ingen tvilar på at GT86 er ein sportsbil. Fordommane er mange mot Miataen, vertfall i kommentarfelta.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Stalfa »

Kjakan wrote:Det beste med MX5 er at man kan kose seg i fartsgrensen
Helt enig. Det er det geniale og unike.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
atledreier
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 23 Mar 2012, 08:52
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by atledreier »

Ørnbjørn wrote:Bilder, mann! Ingen tvilar på at GT86 er ein sportsbil. Fordommane er mange mot Miataen, vertfall i kommentarfelta.
Det kommer bilder. Har noen tusen bilder å sortere. Har funnet noen av bilen på diverse Ringsider...

http://ross219uk.zenfolio.com/p71036920 ... #h6e5e7739

http://www.tourifotos.de/galerie/album= ... 9.JPG.html

http://www.tourifotos.de/galerie/album= ... 3.JPG.html
2012 Toyota GT86
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by Kjakan »

Jeg må bare skryte litt mer av min gamle NA. Har kjørt 24 000 km på 5,5mnd nå, og er storfornøyd. Bilen er helt fantastisk på langtur og til køstamping i Oslo - og jeg nyter de utrolig fine kjøreegenskapene hver dag. Man finner ikke maken til kjøreglede og valuta for pengene...
En annen ting er deleprisene. Har akkurat kjøpt ny clutch, radiator og diverse andre service-relaterte slitedeler, alt for 2000kr.
Det er også pussig hvordan man blir vant til størrelsen. Jeg har en annen halvgammel BMW coupe, og den føles rett og slett unødvendig stor og komplisert - man får ikke den intime hulefølelsen som man får i Miataen.
Designet står seg også ganske bra - selv etter 24 år stirrer folk på bilen (jeg også), og min er klin original med campingfjærer og 14". NA er en sann klassiker!
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den beste sportsbilen

Post by jean-eric »

Enig med deg angående NA.

Har nå en NB, og er veldig glad i den, men savner NAen jeg hadde. Det er noe eget med MK1, vippelykter og under 1000 kilo. For å ikke snakke om det fine ekstrautstyret en kunne få på NA, og fortsatt får tak i. NA med riktig ekstrautstyr er et bra blikkfang. :)
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Post Reply