MX5 NC

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
gelerium
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 30 Aug 2010, 16:38
Medlemsnummer: 1017
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by gelerium »

Etter å stått i garasjen en time idag, bestillt nye felger, og vært å prøvekjørt en rød nc blir jeg nok værende med min nb noen år til. Ncen var alt jeg trodde den kom til å være men blir å kjøpe en bedre daglisliter før jeg bytter ut leketøyet... Takker for diskusjonen og meningene!
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Ernst »

Alex M wrote:
gelerium wrote:2 liter it is!
2 litern er vist mye skrik og lite ull.

Den største forskjellen ligger i at 2 litern har en 6 trinns kasse og 1,8 5. trinns.

Etter tre års turkjøring her i klubben har jeg aldri opplevd at 2 liter NC stikker seg ut på noen måte, i forhold til resten.

Kjørte ved siden av av en 2,0 opp bakkene til Kvinesdal for full maskin på siste sommertur og det var såvidt den seig i fra min 20th. (1,8 NC).
Ganske beskrivende ,forskjellen i drimoment er ca 10nm.

Forskjellen i bruktpris er ca 50.000,- for NC FL. (det er er mye for 10 nm).

Min 100% orginale (kun turkjørt - ikke bane) røde 20th kommer forøvrig snart for salg, jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.
Sommerturen i 2011 (Loffoten) Da hold jeg følge med en MSM med min 2liter... En ting glemmer når det kommer til "holdet følge med" er hvem som startet først. Skal ha ganske kraftig maskin for å dra i fra noen som har hentet litt fart i starten. Skal du teste forskjellen må må begge starte samtidig side om side.

Vet ikke om det var du som kjørte bak meg opp til Utsikten hotell. men etter en breisladd i 90 km/t var det ikke lennger fullgass opp bakken
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Pelle »

Ernst wrote:
Alex M wrote:
gelerium wrote:2 liter it is!
2 litern er vist mye skrik og lite ull.

Den største forskjellen ligger i at 2 litern har en 6 trinns kasse og 1,8 5. trinns.

Etter tre års turkjøring her i klubben har jeg aldri opplevd at 2 liter NC stikker seg ut på noen måte, i forhold til resten.

Kjørte ved siden av av en 2,0 opp bakkene til Kvinesdal for full maskin på siste sommertur og det var såvidt den seig i fra min 20th. (1,8 NC).
Ganske beskrivende ,forskjellen i drimoment er ca 10nm.

Forskjellen i bruktpris er ca 50.000,- for NC FL. (det er er mye for 10 nm).

Min 100% orginale (kun turkjørt - ikke bane) røde 20th kommer forøvrig snart for salg, jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.
Sommerturen i 2011 (Loffoten) Da hold jeg følge med en MSM med min 2liter... En ting glemmer når det kommer til "holdet følge med" er hvem som startet først. Skal ha ganske kraftig maskin for å dra i fra noen som har hentet litt fart i starten. Skal du teste forskjellen må må begge starte samtidig side om side.

Vet ikke om det var du som kjørte bak meg opp til Utsikten hotell. men etter en breisladd i 90 km/t var det ikke lennger fullgass opp bakken

For moroskyld fant jeg frem følgende kommentar fra Hauk i august 2009 etter "dragrace" på Gardermoen, så litt forskjell er det nok på 1,8 og 2 liter:

Hauk » 09:32 - Mandag 24 Aug 2009
Bra tider... men forstår jeg det rett at Pelle flisa dere alle - inkludert en "blodtrimma" MSM - på dragstripa?

Blir spennende å se tidene sammenlignet med andre biler/merker.
/Jon

Hauk
7200 RPM


Sakset fra denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 7&start=15
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by henki »

Jeg har selv 1.8 l og jeg har prøvd 2 literen.Det er en grunn til at det er 2 liter,og det er forskjell på di.Er fornøyd med min 1.8 men den holder ikke følge med en som kan og vet hvordan en 2 liter kan brukes.Og det er alltid lettere å henge på enn å kjøre fra noen.
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Alex M »

Hei alle sammen,

Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.

Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.

I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.

MX-5 har jo ikke endret så mye karakter på 20 år, det har imidlertid resten av bilparken.
Det er knapt en MX-5 holder følge med en litt sprek familebil , opp lange bakker og i forbikjøringssituasjoner.
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)

Folk venter liksom at en skal fyke forbi når den tøffe fronten dukker opp i bakspeilet.

Jeg hadde håpet det hadde dukket opp en ND med en moderne motor og litt bedre ytelelser, men det tar jo mange år før den dukker opp.

Dette er grunnen til at jeg oppgraderer til en Z4, går fra et får i ulveklær til ekte ulv.
Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Trym N1290 »

Gratulerer med z4! :)
Fenomene med litt større motor kan gi mindre forbruk er ikke ukjent, mindre pådrag for å opprettholde hastighet. :)

bilde?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by John_91BRG »

Alex M wrote: Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
Samme erfaring her også, selv om min Z4 er et gammelt skogsvrak i forhold til din.
Bruker mindre på langkjøring nå enn jeg gjorde med MX5'en, selv om vekt og hk er økt med ca 50% (og go-cart følelsen redusert tilsvarende, men det trenger vi ikke snakke om nå :D )
Tydelig at verden går fremover på enkelte områder.

Forøvrig vil vi ha BILDER!
Last edited by John_91BRG on 04 Feb 2013, 14:20, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Stalfa »

Alex M wrote: Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)
Moralen => "Det er dyrt å bli frakjørt."
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Pelle »

Gratulerer med ny bil!
Alex M wrote:Hei alle sammen,

Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.).
Hadde ikke du 1,8? :mrgreen:
(...moro å la seg erte litt :lol: )
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det må være slitsom å måtte skifte bil fordi man blir forbikjørt av et annet merke (på rettstrekka) :roll:
Da blir livet trist, og dyrt.

Erik
(som ikke kjører dragracing, ................ enda)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by Alex M »

Rudolf wrote:Det må være slitsom å måtte skifte bil fordi man blir forbikjørt av et annet merke (på rettstrekka) :roll:
Da blir livet trist, og dyrt.

Erik
(som ikke kjører dragracing, ................ enda)

Vel, ny bil er hverken slitsomt eller trist - det er bare gøy!!!!

Dyrt? , bil er vel aldri lønnsomt. Men det er vel et spørsmål om å prioritere livsglede.
(Og noen av oss prioriterer bil fremfor hytte og /eller båt og håper ikke Sentralbanksjefen setter opp renta alt for fort)

Regner forøvrig å ha MX'en frem til våren, det er jo liten vits å selge cab nå.
Foreløpig er den kun annonsert her på forumet, til vinterpris?? Skal prøve å få til et bilde med gammel og ny side by side, det passer jo ikke med bilder av fremmede merker her inne?
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by uggla »

Alex M wrote:Hei alle sammen,

Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.

Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.

I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.
Bare en liten utregning jeg gjorde for et drøyt år sida:
(sakset fra en av mine tidligere poster ang. ny NC.)

Kjøp en 2,0! Penger er til for å brukes.
Ved pris på 419.000 for billigste 2 liter og 314.000 for billgste 1,8 liter ( http://www.mazda.no/showroom/mx-5/specs/ ) så har vi at:

Du betaler 2618,- pr hk i 2 litern og 2492,- pr hk i 1,8 litern.
Eller sagt på en annen måte:
Du får 27% flere hester for 32% mer cash!
I tillegg får du 6-trinns manuell kasse + diff.brems + bilstein dempere + 17 toms felger + xenon + aut. A/C + Recaroseter i skinn + BOSE lydanlegg.
jmf. http://www.mazda.no/upload/country/nb-n ... a_MX-5.pdf
DETTE ER VEL IKKE NOE Å LURE PÅ!? *

Og dersom alternativet er å bruke de neste 5 åra på å poste innlegg på forumet à la:
"Montere diffbrems på NC?",
"How to - hjemmelaget Xenon på NC" eller
"Flere hester på 1,8 NC - innsug? Chip? Hjelp?"

så vet jeg hva jeg ville valgt for å si det sånn.
Da hadde jeg heller vurdert en 1,8 NB og brukt mellomlegget på understell og en ferietur til alpene.

* = Altså, dersom du må låne de siste 100.000 av den serbiske mafiaen med 32% rente og knærne i pant så er jo det jo en annen historie...

My 50 cents. - 2 sek på 0-100 merkes, kan ikke si noe annet.
Vi trenger flere 2 litere her på berget! Jeg må jo ha et bruktmarked når lillefrosken skal pensjoneres om 30-40 år for fanken.... :-)
Peace.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Atenza »

Du sier noe her - litt omvendt pedagogikk som egentlig er veldig fornuftig: Jeg hadde jo også kjøpt ny 2,0 og ikke 1,8 om ikke pris kontra lønn hadde vært noe tema. Men om alle andre som handler nytt går for flere hester så kan jo vi som allerede har frelste femåringer se fram til at de etterhvert kjøper sin egen, med rett motor, og at vi får sitte på om drøyt ti år ;-) ...
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Ernst »

Alex M wrote:Hei alle sammen,

Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.

Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.

I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.

MX-5 har jo ikke endret så mye karakter på 20 år, det har imidlertid resten av bilparken.
Det er knapt en MX-5 holder følge med en litt sprek familebil , opp lange bakker og i forbikjøringssituasjoner.
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)

Folk venter liksom at en skal fyke forbi når den tøffe fronten dukker opp i bakspeilet.





Jeg hadde håpet det hadde dukket opp en ND med en moderne motor og litt bedre ytelelser, men det tar jo mange år før den dukker opp.

Dette er grunnen til at jeg oppgraderer til en Z4, går fra et får i ulveklær til ekte ulv.
Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
1: Gratulere med Ny bil :)

2: føler ikke at du har ertet på deg noen.

3: Folk SUV tror de klarer å holde følge med MX i sving også. Kjørte bak en kar i SUV når jeg kjørte Nordover etter sommerturen 2010. Holdt fartsgrensen og han prøvde å ikke være i veien, men når han måtte over i modtsatt side for å klare svingen, så skjønte vedkommene at det ikke var noe vits å prøve og slapp meg forbi.

Har du fått BMWen og testet at forbruket virkelig er 0,2L lavere eller er det bare på papiret??
Klarte å kjøre NCen ned på 0.6 på mila.... men gud hvor kjedelig det var :)
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 NC

Post by Alex M »

Til kommentarern om jeg har testet forbruket på BMW:

Jeg har nå kjørt drøyt 100 mil med BMW og kjørecomputeren viser 0,74 l/mil hittill for utkjørt distanse. Noen litt lengre turer har det jo vært men det blir jo ikke sparekjøring med ny bil.
Med en bil som har spec på 5,7 sek fra 0- 100, med automat, så må jeg si at det er imponerende tall.

Jeg har i et tilfelle faktisk vært over litern med MX'en ved veldig inspirert kjøring. (men også nede i 0,7 - uten spenning.)
2012 NC 1,8 Sport Edition
Post Reply