Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
montecristo
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2012, 14:16
Status: Offline

Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by montecristo »

Hei.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en hvit 1991 MX5 som er i forholdsvis dårlig stand. Jeg trenger deres hjelp til å vurdere om dette er et fornuftig prosjekt, og isåfall, til hvilken pris?
Bilen har rullet ca 250 000 km.

Problemer med bilen:

– Åpen rust-sår i hjulbuer og på bagasjelokk
– sprukket lakk på frontfanger /nese (etter påkjørsel)
– Fukt og rust i bagasjerom. Lekker inn vann
– Bulk i frontskjerm
– Sprekk i vindu på cab
– Ulyd fra girkasse, hvining på turtall når man slipper gassen (høres ut som en DTM-bil med rettskårne gir)
– Rotasjonslyd når man slipper clutchen på tomgang (i fri)
– Rattet står ikke rett
– generelt uryddig interiør

Bilen kjennes grei ut å kjøre, men jeg har ikke noen referanse, så det er mulig det er noen foringer som bør byttes.

Ser frem til å høre hva dere tenker om denne bilen. For min del kan den oppsummeres som en solid bil med en vesentlig ulyd i drivlinjen (girkassen?) og med et vesentlig rustangrep.
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by GTX-Lars »

5000,-?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by Lloyd »

GTX-Lars wrote:5000,-?
Forutsatt at du får tak i delene billigt eventuellt har dem for hånd allerede!
Pluss har full mulighet til og reparere selv. Sveise rust selv. Og få lakkert selv.
I det aller minste 1 av dei 3 kunnskapene! :-)

Men det er min mening! Alt annet blir fort så dyrt at du har mye mer igjen for og kjøpe en hel bil!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
montecristo
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2012, 14:16
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by montecristo »

Ja. Det er nok der prisen bør ligge.
jeg kan skru selv, men det øvrige må jeg eventuelt sette bort.
Må legge til at bilen, på tross av så mye dårlig, er veldig morsom å kjøre.

Jeg er imidlertid litt overrasket over at motoren virker litt motvillig til å klatre i turtall fra ca 4000 rpm.
De gamle BMW-motorene jeg er vant med smetter hurtig fra fra 4000-6000, men det virker som MX5en jeg har på hånden er litt "nølende"

Mht ulyden i motor/gir, er det noen som har noen formening om hva dette kan være?

Symptomer:

Høy hvine-lyd straks jeg slipper gassen og lar motoren "bremse" bilen.

er også en del slakk i drivlinjen. Er det normalt?

Takk for alle innspill så langt!
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by Kolbotn »

Den skal ikke være nølende fra 4-6000 iallefall.
montecristo
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2012, 14:16
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by montecristo »

Nølende er kanskje feil ord. Jeg syns bare ikke den trakk så pent mot høyere turtall som jeg hadde forventet.
Siden jeg ikke har noen annen miata å sammenlikne med blir det vanskelig å si noe fornuftig om dette.

Eieren nevnte at motoren tikket fra tid til annen. Jeg har kjørt bilen en del, og rett som det er kan man høre en forholdsvis høy tikking (ikke banking)
Er det noe som kan løses ved bytte til en mer velegnet olje, eller er det rett og slett motoren som begynner å bli slitt?

Som dere skjønner har ikke denne bilen blitt tatt vare på, så kanskje det er best å bare droppe hele prosjektet?
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by Legendary »

Hvor oppholder bilen seg? Kanskje noen som har sammenligningsgrunnlag er snille nok til å kjøre den en liten tur.:-)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by mojo-91 »

hm..høres ut som et slitent objekt, dette her :?
Jeg ville først og fremst tatt en diagnose av motoren for å funnet evt. feilmeldinger.
Tenker da på det du nevner angående dårlig drag over 4000omdr. Mx5/miata trives best over dette turtallet, så det er her vi andre føler at motoren virkelig gjør sin nytte.
http://www.miata.net/garage/faultcodes.html


Rusten i bagasjerommet kommer sannsynligvis fra batteriet, da forrige eiere antakelighvis ikke har brukt et batteri med lufteslange som går ut av bilen. Vannet i bagasjerommet kommer seg inn gjennom det som kalles "frankenstein-boltene". Det er de to blanke festene (med to blanke knotter) som sitter mellom kalesje-sargen og bagasjelokket. (Dette er festene til en evt. hardtop.) Uansett, skrur du disse løs, vil du finne en gummipakning som antakeligvis er moden for utskifte, eller bare bruk litt flytende pakningsmasse.

Sprekk i plastvinduet i kalesjen er ganske vanlig. Hvis resten av kalesjen er i ålreit stand, og den er av typen med glidelås rundt plastvinduet, kan denne delen byttes (tror jeg...). Hvis kalesjen er i dårlig stand, ville jeg ha byttet den. Kalesjer finner du hos Cabrioworld i forskjellige materialiteter og farger, med plastvindu eller glass : http://www.cabrioworld.com/products.asp?modelID=5

Rotasjonslyd i klutsjen , når den er i fri, er antakelighvis et slitent utløserlager , eller thrust-lager. Noe som på sikt bør skiftes ut, men som man likevel kan kjøre laangt med.

Tikkelyd fra motoren er også veldig typisk symptom på at olja er gammel. Hvis det ikke hjelper, kan det være noen av ventilløfterne som behøver nøyere ettersyn.




montecristo wrote:Hei.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en hvit 1991 MX5 som er i forholdsvis dårlig stand. Jeg trenger deres hjelp til å vurdere om dette er et fornuftig prosjekt, og isåfall, til hvilken pris?
Bilen har rullet ca 250 000 km.

Problemer med bilen:

– Åpen rust-sår i hjulbuer og på bagasjelokk
– sprukket lakk på frontfanger /nese (etter påkjørsel)
– Fukt og rust i bagasjerom. Lekker inn vann
– Bulk i frontskjerm
– Sprekk i vindu på cab
– Ulyd fra girkasse, hvining på turtall når man slipper gassen (høres ut som en DTM-bil med rettskårne gir)
– Rotasjonslyd når man slipper clutchen på tomgang (i fri)
– Rattet står ikke rett
– generelt uryddig interiør

Bilen kjennes grei ut å kjøre, men jeg har ikke noen referanse, så det er mulig det er noen foringer som bør byttes.

Ser frem til å høre hva dere tenker om denne bilen. For min del kan den oppsummeres som en solid bil med en vesentlig ulyd i drivlinjen (girkassen?) og med et vesentlig rustangrep.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
montecristo
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2012, 14:16
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by montecristo »

Takk for utfyllende svar!

Bilen skal EU-godkjennes om kort tid, og siden jeg egentlig ikke har så mye tid til å fikse opp biler for tiden tror jeg rett og slett at jeg skal la denne gå.
Var veldig mye olje på- og rundt motoren (fra topp-pakning).

Personlig har jeg ikke noe imot litt patina man kan fikse på sikt, men når det er så mye annet galt er det letter å bare kjøpe en bil noen har tatt vare på.

Det gode i denne historien er at jeg nå har veldig lyst på en MX5. Ble plutselig veldig kjedelig å kjøre BMW 7-serie. Med tanke på at jeg over hode ikke trenger plassen er det logisk å bytte til noe mindre.
Om det er noen her som skal selge sin Miata er det bare å si ifra til meg.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by Banzaibaggen »

Hvor bor du? Er du i nærheten er det mange som kan la deg få prøve en "frisk" mx.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøp av rusten 91-modell med mulig girkasseproblem?

Post by _mx5_Rune_ »

Om denne har shortnose veiv så er det ikke usannsynlig at mangelen på drag stammer fra et veivproblem. Vanlig symptom er at tenninga blir så feil på høye turtall at motoren "flater ut".
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply