NY ND de første skikkelige bilder

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by arildh »

Jeg tipper 4cyl. Mest sansynlig mzr om ikke de har en ny range med 1.6 eller mindre utviklet for andre modeller.
Effekten blir uansett under rx8 og evt en rx7 da de liksom skal være ræsehr bilene.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
petterbw
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by petterbw »

personlig håper jeg på 2.0l duratec. da er man bare en liten handlerunde hos cosworth så har man en 2.3l på 300hp.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by Hauk »

De kommer jo med helt nye motorer. Sky-G og Sky-D (bensin og diesel). Euro-versionen av Sky-G har 14:1 kompresjon! Ikke så voldsom toppeffekt, men får et dreiemoment-register som er ulikt alt annet.

http://www.caranddriver.com/news/car/10 ... s-car_news

I samme slengen kommer de med nye girkasser. Lettere og enklere. Hvor alle skal passe på alt. Dvs. byttbare mellom diesel- og bensinmotorer.

Fant egentlig ikke den linken jeg var på jakt etter, men her en passe relatert:

http://blog.caranddriver.com/mazda-anno ... e-new-sky/

De skal visstnok hente en eller annen karosseri-konstruksjon fra RX-8 som gir samme karosseri-stivhet som en vanlig kupé-modell.

Bla bla bla...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by BAE »

Jeg stemmer for 1000 kg og 1.3 l wankel med 240 hk. 8)
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
petterbw
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by petterbw »

Hauk wrote:De kommer jo med helt nye motorer. Sky-G og Sky-D (bensin og diesel). Euro-versionen av Sky-G har 14:1 kompresjon! Ikke så voldsom toppeffekt, men får et dreiemoment-register som er ulikt alt annet.

http://www.caranddriver.com/news/car/10 ... s-car_news

I samme slengen kommer de med nye girkasser. Lettere og enklere. Hvor alle skal passe på alt. Dvs. byttbare mellom diesel- og bensinmotorer.

Fant egentlig ikke den linken jeg var på jakt etter, men her en passe relatert:

http://blog.caranddriver.com/mazda-anno ... e-new-sky/

De skal visstnok hente en eller annen karosseri-konstruksjon fra RX-8 som gir samme karosseri-stivhet som en vanlig kupé-modell.

Bla bla bla...

utdrag fra første linken: "As it stands today, it doesn’t appear that the Sky could fit in a longitudinal application such as the Miata—the huge header likely would poke through a front fender."
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by arildh »

Den Sky-G motoren virker jo ikke akkurat veldig spennende men den har da mer dreiemoment med 210 nm ved 4K enn dagens MZR/Duratec 2.0 fra NC med 188 nm ved 5K. Men sånn motorkarakteristikk passer vel bedre i alt annet enn en Roadster.

Den eksosmanifoilen ser da ikke så svær ut heller. Litt snodig at den krøller seg sammen til noe som ser ut som et plenum for alle 4 cyl. I så fall er det 4-1 og ikke 4-2-1. Hva gjelder lengde så har jo 99+ euro 1.8 veldig lange 4-2-1 rør også så det er vel ikke noe nytt (ref. artikkel). "

Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by biXen »

BAE wrote:Jeg stemmer for 1000 kg og 1.3 l wankel med 240 hk. 8)
Hadde ikke vært dumt. Men pga. avgasskrav hadde de ikke gitt ut noen ny bil med Renesis motoren vil jeg tro. Og neste wankel blir 1,6L. Visstnok omtrent 50 personer i Mazda som jobber med den kontinuerlig.

Og som jeg nevnte og Hauk er inne på, mye av kostnadssparingen blir nok at de skal dele mer deler mellom en ny RX og en MX-5.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by Hauk »

petterbw wrote:utdrag fra første linken: "As it stands today, it doesn’t appear that the Sky could fit in a longitudinal application such as the Miata—the huge header likely would poke through a front fender."
Ja, de bildene er av motorene for melk-og-brød-FWD-bilene - og er det car and driver synser om. Men for meg er en en selvfølge at alle modellene deres får de nye motorene. Hva er alternativet, en egen serie for MX-5, eventuelt la den kjøre med gamle motorer som ikke klarer kommende avgass-krav? Problemet med en brautende manifoil fikser de vel.

Men det er visstnok Sky-D som blir den store stjerna av de nye motorene. Diesel, som også har 14:1 kompresjon.

Vi får se. Krysser fingrene for at Mazda er tro mot MX-5ens "ånd" - uansett hvilken motor det blir.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by Alex M »

Det var mange spreke forslag til nye motorer her, men det vi foreløpig vet er at det er snakk om 1,3 eller 1,5 liter 4 syl. Sky G motorer opp mot 160hk i sprekeste versjon.
(Dette i følge amerikanske nettsteder.)
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: NY ND de første skikkelige bilder

Post by Vidar »

uggla wrote:Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg mener at turtallsvilligheten kommer av boringa på motoren.

Så lenge slaglengden er relativt kort (kortere enn boringa) vil motoren være ganske turtallsvillig.
Motsatt vil en motor med lenger slaglengde ha mere dreiemoment men være mindre glad i høy hastighet.
Så er det bare å bruke høykvalitetskomponenter og en lett krank/svinghjul så blir det moro.

Synes f.eks dette virker som karakteristika vi kan leve med:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54

Men jeg bare synser altså. Det er sikkert noen grunner til at det er en dårlig idé...

Magnus (motor-lekmann)
Har denne motoren i BMWn, skulle gjerne hatt den i MX5en...
Bare ta seg en prøve tur med Z4, den har M54 motoren :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply