1.6 vs 1.8

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by BAE »

Sugewankel er forutsigbart ut av sving, men du verden så kjedelig. Jeg blei fryktelig skuffa etter å ha prøvd en RX-8 HP. Den dro så jevnt at det føltes som ingenting skjedde. Liker at motorene har litt ekstra punch fra 4000 rpm.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
petterbw
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by petterbw »

skjønner hva du mener, virker veldig kjedelig helt til en ser på speedometeret.
hadde samme opplevelse i bmw 530d. kjentes ikke ut som det gikk noe særlig, men er oppe i 150+ før du vet ordet av det.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Miatapowers »

Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Fatboy »

Thumbs up for Oppistoven!

1,6 disses alt for mye. Langt morsommere motorkarakteristikk og større kjøreglede.

Men, ikke raskest.

Så kan alt endres for begge motorer med å hive på og / eller ta bort diverse dill og dall :D
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Stehu »

loki har vel 116 hk'n såvidt jeg vet ;) Han skal visst ta ut mer nå... :arrow:
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by bnm »

Har hatt både NB1800, og NA1600. NB er som en hvilken som helst vanlig liten japse,NA er morsom.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Chan »

Skulle gjerne gjort seg med kompressor for min del også. Men må være ærlig og si at jeg elsker skyvet man får av turbo.

Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Stalfa »

Chan wrote: Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!
Turbo på VTEC, rene kinderegget. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Stehu »

LoKi wrote:Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..
ja
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Stehu »

LoKi wrote:
StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.
90-93 modellen har annen kompresjon og topp. Derfor forandres selvsagt også base mappen(går fortsatt fint å kjøre med 90-93 ecu på en 94++ eller motsatt). Men selve motorbyttet er plug and play da de er basert på samme systemene.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

Da kan det hende jeg har en 94+, siden det ikke er jeg som har foretatt motorbyttet.
Det vil spille liten rolle nå som jeg setter på ekstra pust, men jeg må si at jeg ikke merker noen forskjell på min og andre jeg har kjørt.

Det som er hakket verre er jo at han som har solgt meg bilen har sagt at det er en 93-modell motor..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by uggla »

Da er det forsåvidt ganske utrolig at du klarte å herpe gamle-diffen din og, dersom du har 90-hk motoren.
:)

Motorkarakteristikken er noe forskjellig på disse motorene;
ca. samme dreiemoment, men maks hk ligger på 5500 rpm, kontra 6500 rpm i 115hk'ern.
"Gamle"-motoren har nok vassere kammer som gjør den åpnere på toppen av registeret og den trekke helt til sperra på 7250.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Stehu »

er lett å herpe diffen. Bare gi full gass på grus idet man skal gå over til asfalt.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply