Tips & råd ved kjøp av NC

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Frank V
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2009, 21:04
Status: Offline

Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Frank V »

Hei.

Jeg skulle gjerne hatt noen ord fra kompetente folk på dette forum ang. MX-5 NC.

Jeg har sett litt på finn.no og ser at det ikke er så veldig mange NC i omløp. Det blir vel snakk om en 2006-2007 modell i den aktuelle prisklassen, som er mellom 200.000 - 250.000 kr, alt etter hva som dukker opp og fremstår som et godt kjøp.

For å si litt om bruksområde: bilen vil bli brukt endel i jobbsammenheng i Bergensområdet, året rundt. Det blir altså en bruksbil. Dog er det ikke snakk om voldsomt mange km. i året, det er ingen "selgerbil" den skal brukes til. Det jeg imidlertid tenker litt på med tanke på soft- top og Bergen; hvordan tåler dette taket å stå utendørs hele året i regnvåte Bergen? Ser at den også ble levert med hard- top, men at dette tilhører de sjeldne.

Jeg har forøvrig sett på et par aktuelle på finn.no. Denne bilen i Oslo virker tiltalende, dog synes jeg kanskje den er kjørt mistenkelig langt på kort tid til slik type bil å være. I tillegg står det at den, på tross av å være en 2006- modell, er førstegangsregistrert 06.06. 2008.. Det er denne bilen det er snakk om: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19364227. Står hos Citroën i Oslo, tenkte dra å se på den til uka.

Så har vi denne i Bergen, med hard- top og skinn. Også kjørt endel, men er i det minste førstegangsregistrert når den var ny. Minus her er fargen, da jeg gjerne skulle ha hatt noe annet enn sølv metallic. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17691744.

Om noen her på forum har innspill å komme med ang. denne generasjonen MX-5, vil det bli høyst verdsatt. Det være seg kommentarer til bruksområde, tak, andret tips å se etter, osv. Jeg har aldri levd med denne type bil før, så alt av erfaringer mottas med takk :)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

Hei
Jeg hadde en NA i noen år. Lysten på en NC kom etter hvert. Det var vel egentlig kun ett kriterie
jeg satt som ufravikelig; det MÅTTE være en 2l motor. Jeg vet at dersom jeg hadde kjøpt en 1,8l
ville jeg konstant ergret meg over at den var litt for dau.
Dersom noen sier til deg at det ikke er stor forskjell på 1,8l og 126 hk mot 2l og 160 hk, så er de enten selgere eller innehaver av en 1,8l selv. :wink:
Jeg har ikke behov for å ha noen "verstingmotor", selv om en kompressor hadde vært cool, så en 2l er
stor nok motor. 1,8 definetly for liten.
Den første modden jeg gjorde, var å få bort SUV looken. Den ser jo helt forj```` ut originalt.
Jeg senka den 4,5 cm. Det er mer enn nok.
Du som skal bruke den hele året, bør kanskje ikke senke mer enn 3 cm, selv om det sjelden er mye sne i
Bergen.
Jeg valgte en PRHT (Power Retractable Hard Top) Jeg synes looken på den er finest.
I et klima som du har i Bergen, så er jo dette veldig praktisk. Trykk på en knapp, og etter 12 sek. så har du en cupe. Ingen kalesje som slites av slud og salt.
Alternativet er seff å kjøpe en hardtop. Mange foretrekker den looken. Det blir jo straks en del mer styr
med av og på, selv om det ikke er så ofte, men plutselig har du en fin høst/vinterdag og får lyst på litt vind i håret, men gidder ikke styret med å ta av hardtopen :(
Det som kan innvendes mot en PRHT, er at dersom du skal ha bilen i mange år, er det mer "leamikk" som kan skape problemer. Har dog ikke registrert noe på Miataforumet om problemer med taket.

Når det gjelder bilene du henviser til, så er de jo begge 1,8, og ville derfor vært uaktuelle for meg.
Enig i at de har gått mye. Den sorte har også uoriginal cd/radio, hvorfor?
Synes prisen på begge er i drøyeste laget.

Det var en til salgs her på forumet for en tid tilbake, vet ikke om den er solgt enda. Det var et smykke,
med rød kalesje, 2006, galaxy grey, 2l, tar jeg ikke feil også en sportsutgave, gått 12k, aldri vært ute i regn!
Til en veldig hyggelig pris.
Til sammenligning kan jeg nevne at jeg kjøpte min 2008 da den var et halvt år gammel, gått 15k for
275k ferdig på veien.
Husk at det er kjøpers marked på slike biler for tiden. Det er ikke tilfeldig at den sorte har stått i to år
før den ble solgt. Prutningsmonnet er stort!.

Ellers kan jeg bare si at det er en flott bil å kjøre. I forhold til NA, har den nok vokst litt, ikke fullt så mye gocart følelse, men totalt sett meget fornøyd. Kjørte med den til Toscana i sommer, like fin i 200kmt på autobahn, som på småveiene i Italia.

Så konklusjonen er; LØP OG KJØP (2l) :D
Last edited by Pelle on 16 Nov 2009, 10:31, edited 1 time in total.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Jeg har 1,8 liter'n. Har aldri prøvd den med 2 liter.. Men for meg så er 1,8 nok.. Jeg har hatt bilen siden i april i år, så nå kommer min første vinter i NC.. Min blir brukt hele året, og sier det samme som Pelle: Elektrisk tak er digg.. Blir likssom mer som en vanlig bil når du ikke har taket nede.. Min er senka 3 cm, og jeg mener jeg må ha den bakkeklaringa som er igjen nå..
Hilsen Knekten
Frank V
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2009, 21:04
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Frank V »

Tusen takk for gode tilbakemeldinger så langt.

Da har jeg fått bekreftet det jeg hadde håpet på; MX-5 er uproblematisk som helårsbil, og i det hele tatt en meget fornøydelig bil å kjøre og eie!

Den morsomste delen av et bilkjøp, nemlig jakten på "drømmebilen", kan dermed starte!

Når det gjelder 1,8 vs. 2,0 får jeg vente med å konkludere til jeg har kjørt 1,8- litern og se hvordan jeg synes den kjennes. For min del tror jeg nok 1,8- litern holder, men skulle det dukke opp et bra eksemplar av en 2- liter til en fornøyelig pris, blir det selvsagt vurdert.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

Frank V wrote:Tusen takk for gode tilbakemeldinger så langt.

Da har jeg fått bekreftet det jeg hadde håpet på; MX-5 er uproblematisk som helårsbil, og i det hele tatt en meget fornøydelig bil å kjøre og eie!

Den morsomste delen av et bilkjøp, nemlig jakten på "drømmebilen", kan dermed starte!

Når det gjelder 1,8 vs. 2,0 får jeg vente med å konkludere til jeg har kjørt 1,8- litern og se hvordan jeg synes den kjennes. For min del tror jeg nok 1,8- litern holder, men skulle det dukke opp et bra eksemplar av en 2- liter til en fornøyelig pris, blir det selvsagt vurdert.
Tro meg, du kommer til å angre :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Pelle wrote:
Frank V wrote:Tusen takk for gode tilbakemeldinger så langt.

Da har jeg fått bekreftet det jeg hadde håpet på; MX-5 er uproblematisk som helårsbil, og i det hele tatt en meget fornøydelig bil å kjøre og eie!

Den morsomste delen av et bilkjøp, nemlig jakten på "drømmebilen", kan dermed starte!

Når det gjelder 1,8 vs. 2,0 får jeg vente med å konkludere til jeg har kjørt 1,8- litern og se hvordan jeg synes den kjennes. For min del tror jeg nok 1,8- litern holder, men skulle det dukke opp et bra eksemplar av en 2- liter til en fornøyelig pris, blir det selvsagt vurdert.
Tro meg, du kommer til å angre :D
Jeg angrer ikke Pelle.. :?
Hilsen Knekten
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by nope-mx5 »

Pelle wrote:
Frank V wrote:Tusen takk for gode tilbakemeldinger så langt.

Da har jeg fått bekreftet det jeg hadde håpet på; MX-5 er uproblematisk som helårsbil, og i det hele tatt en meget fornøydelig bil å kjøre og eie!

Den morsomste delen av et bilkjøp, nemlig jakten på "drømmebilen", kan dermed starte!

Når det gjelder 1,8 vs. 2,0 får jeg vente med å konkludere til jeg har kjørt 1,8- litern og se hvordan jeg synes den kjennes. For min del tror jeg nok 1,8- litern holder, men skulle det dukke opp et bra eksemplar av en 2- liter til en fornøyelig pris, blir det selvsagt vurdert.
Tro meg, du kommer til å angre :D
Denne støtter jeg meg på.
Har 146hk i 2001 sport`n min, og skulle gjerne hatt vesentlig mer.
under 130 da på tyngre bil, må være kjedelig.. imho.

Skal man først legge såpass med penger i en Mx5, er 2.0 sport egentlig eneste valget jeg hadde vurdert.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by perri »

Jeg tror jakten på det lille xtra kommer uansett..... Det er jo det som er morro, lykke til skal du ha...
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by glaibilenmin »

å ikkje minst så finnes der meir morosaker å få til 2.0 motoren;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

En ting som bør nevnes ifm vinterbruk, er at NC har ESC (Electronic Stability Control)
Fungerer slik at dersom et hjul slipper, så forsvinner drivkraften til grepet er tilbake.
Fantastisk bra, nest ikke mulig å kjøre av veien.
Det fine er at det, i motsetning til mange andre biler, finnes en knapp hvor du disabler denne funksjonen.
Skulle forresten bare mangle i en sportsbil.

NB: Husk å slå den av når du kjører autoslalom. Du kan se på en filmsnutt fra autoslalomen fra jubileumsturen hvordan det går når man glemmer det :twisted: (undertegnede)

(Og forresten nevnte jeg at dersom du hørte at 1,8l var nok, så var det enten en selger
eller en som har 1,8l selv :D )
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Harald »

støtter det andre sier.. de som sier seg happy med 1.8 motorn, er "in denial" eller vet ikke hva de går glipp av.. er som å høre 18åringene på bilforumet.. "VOLVO RULER.. alt anna e skjiit"

de har rett og slett ikke prøvd bedre, og jeg likestiller sånn "den minste motorn er mer enn nok i sportsbilen min" greier, med de drøyeste stahetene noen råner kunne klemme ut av seg :D

kjøp gjerne en nc. for all del, men kjøp den store modellen ;) er det ikke pga man vil ha sportsbil man kjøper mx da? nei fan. glemte det. er for å dasse rundt å se på seg selv i speilvinduene langs gata mens de siste tufsene av hår man har igjen blafrer stilig i vinden :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by LoKi »

Harald wrote:støtter det andre sier.. de som sier seg happy med 1.8 motorn, er "in denial" eller vet ikke hva de går glipp av.. er som å høre 18åringene på bilforumet.. "VOLVO RULER.. alt anna e skjiit"

de har rett og slett ikke prøvd bedre, og jeg likestiller sånn "den minste motorn er mer enn nok i sportsbilen min" greier, med de drøyeste stahetene noen råner kunne klemme ut av seg :D

kjøp gjerne en nc. for all del, men kjøp den store modellen ;) er det ikke pga man vil ha sportsbil man kjøper mx da? nei fan. glemte det. er for å dasse rundt å se på seg selv i speilvinduene langs gata mens de siste tufsene av hår man har igjen blafrer stilig i vinden :P
Nå er vel dette med sportsbil og hårblafring en sannhet med modifikasjoner, og med tanke på hva du ruller rundt med så kan man liksom ikke gjøre annet enn å ta dine kommentarer angående motorstørrelse med ei klype salt :P
MX er ikke en sportsbil på grunn av motorstørrelsen, men på grunn av alt det andre..

Men ja, skal du først kline til med 200k+, så bør du ikke spare på motorstørrelsen.
Jeg for min del hadde gått for MSM'en til Inglar om jeg skulle brukt over 200 lapper ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Da bør man jo enkelt og greit bare prøvekjøre begge typer.. Så ser man jo hvilken motor man vil ha.. Jeg trives mer enn nok i 1,8 liter'n.. Så å si at man angrer, blir bare helt feil..
Hilsen Knekten
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

knekten wrote:Da bør man jo enkelt og greit bare prøvekjøre begge typer.. Så ser man jo hvilken motor man vil ha.. Jeg trives mer enn nok i 1,8 liter'n.. Så å si at man angrer, blir bare helt feil..
Du har selvfølgelig helt rett Knekten :D , lyster og behov er så forskjellig. Jeg kjenner dog meg
selv så godt at når jeg først tok beslutningen om å bytte til en NC, så måtte det bli en 2l ellers hadde
jeg angret hver gang jeg satt meg inn i bilen.
Nå er det derimot slik at jeg gleder meg over at jeg har 2l hver gang jeg setter meg inn i bilen.
Nå vet jeg i hvert fall at jeg kan holde sånn nogenlunde følge med en gjennomsnitts familiebil med
2 unger, barnevogn og bikkje. :lol:
Ellers er jeg ikke så opptatt av om det er Boseanlegg, zenonlys eller annet stæsj.
(...men det kommer nok striper og litt annet etter hvert :D )

Image
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Hehe.. Det er fordi du er kommet midtlivskrisa det Pelle.. Ung ennå jeg vettu..
Hilsen Knekten
Post Reply