Tips & råd ved kjøp av NC

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jallatralla »

Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.
2001 1.6 NBFL
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Alex M »

jallatralla wrote:
Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.
Det er ganske enkelt ikke mulig, A3 har aldri vært levert med 1,4 TSI turbo og kompressor varianten, bare en øko utgave med turbo på 122hk.

Turbo og kompressorvarianten finnes i 160,170 og nå i 180hk utgave. Ta deg en tur til VAG forhandleren og 180hk i Polo GTI som har DSG kassa som standard.
(Det er en helt annen verden enn en bleik antikvitet av en 2 liter.)

Før jeg byttet til Audi'en jeg nå har hadde jeg en A3 2,0TSI (200hk 280nm i hele turtallsområdet) og DSG. Teknoligisk er dette lysår foran Mazda.
( DSG kassa er bare helt fantastisk.)
Men jeg har kjøpt og er fornøyd med MX-5, litt retro med masse charme og morro i siviliserte hastigheter - så får jeg heller bli vant til å planlegge forbikjøringer litt bedre ettersom det tar så mye lenger tid.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jallatralla »

Alex M wrote:
jallatralla wrote:
Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.
Det er ganske enkelt ikke mulig, A3 har aldri vært levert med 1,4 TSI turbo og kompressor varianten, bare en øko utgave med turbo på 122hk.

Turbo og kompressorvarianten finnes i 160,170 og nå i 180hk utgave. Ta deg en tur til VAG forhandleren og 180hk i Polo GTI som har DSG kassa som standard.
(Det er en helt annen verden enn en bleik antikvitet av en 2 liter.)

Før jeg byttet til Audi'en jeg nå har hadde jeg en A3 2,0TSI (200hk 280nm i hele turtallsområdet) og DSG. Teknoligisk er dette lysår foran Mazda.
( DSG kassa er bare helt fantastisk.)
Men jeg har kjøpt og er fornøyd med MX-5, litt retro med masse charme og morro i siviliserte hastigheter - så får jeg heller bli vant til å planlegge forbikjøringer litt bedre ettersom det tar så mye lenger tid.
Sikkert øko-utgaven jeg prøvde da, jeg så bare det sto 1.4T på baken. Det forklarer iallefall hvorfor den var så pirkete, rimelig horribel motor men jeg ville ikke fornærme deg i forrige post så jeg modererte språket.
2001 1.6 NBFL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by biXen »

4 nuller foran og ett inni ;)

Neida, liker godt Audi og VAG generelt. Men en roadster skal ha en tett kasse og en turtallsvillig motor, og helst være lett. Det er derfor MX-5 selger som den gjør. Finnes nok av kjerring caber for de som vil spare miljø og bensinpenger.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jallatralla »

biXen wrote:4 nuller foran og ett inni ;)

Neida, liker godt Audi og VAG generelt. Men en roadster skal ha en tett kasse og en turtallsvillig motor, og helst være lett. Det er derfor MX-5 selger som den gjør. Finnes nok av kjerring caber for de som vil spare miljø og bensinpenger.
Vag...pfft...Bavarisk stål er greia. Jeg sikla over en 120D cabriolet i går. Ingenting kan da være som å starte opp Bimmer caben sin og høre snekkemotoren tikke taktfast. :mrgreen:

(Jeg får vel disclaime at jeg har ingenting mot tyskerstål...Jeg er bilentusiast og ikke MX5 entusiast...jeg bare liker å gjøre litt narr av dem)
2001 1.6 NBFL
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Kjakan »

jallatralla wrote:Vag...pfft...Bavarisk stål er greia. Jeg sikla over en 120D cabriolet i går. Ingenting kan da være som å starte opp Bimmer caben sin og høre snekkemotoren tikke taktfast. :mrgreen:

(Jeg får vel disclaime at jeg har ingenting mot tyskerstål...Jeg er bilentusiast og ikke MX5 entusiast...jeg bare liker å gjøre litt narr av dem)
VAG-konsernet har jo tatt seg opp kraftig siden 90-tallet, det må sies. Interessant å se hvordan Audi har nærmet seg BMW mer og mer de siste årene, med mer riktig vektfordeling og mer bruk av bakhjulsdrift i quattroen. Audi har også et fantastisk design, som ligger lysår foran nesten alle BMWs modeller.
Jeg tittet på 1-serie cab før jeg kjøpte MB, dog med bensin (diesel i cab funker ikke). Ok bil, men ikke like pen som 1-serie coupe, som minner litt om E30. Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske. Dog synd at siste generasjon Z4 har bikket 1500kg - BMW har blitt feit og amerikanisert dessverre.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by EspenAndre »

Kjakan wrote: Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske.
Som i blir for stor da eller?
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Kjakan »

EspenAndre wrote: Som i blir for stor da eller?
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
Er vel en del folk som ønsker en mer voksen og komfortabel bil med litt mer plass og krefter med årene, og da er Z4 en god helårsbil. Z3 3.2 er jo noe av det råeste man kan få tak i til veibruk, spesielt M Coupe er vanvittig fet. Dog koster dem fortsatt 320-400k for 10-12 år gamle biler.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by John_91BRG »

Kjakan wrote: Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske.
You got my vote :D

Z4 er selvsagt ikke så mye go-cart som MX5, savner litt den ultrapresise styringa og girkassen. Sett bort fra det, er jeg kjempefornøyd. Har ikke angra et sekund på at jeg kjøpte Z4 i stedet for NC.
"I'll run out of nerve long before this car runs out of grip" ble det sagt i TopGear i sin tid om Z4, så kjøreegenskapene holder i lange baner. Tror ikke jeg hadde hatt sjangs mot en MX5 på bane, men på landeveien funker det som bare juling.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jallatralla »

Kjakan wrote:
EspenAndre wrote: Som i blir for stor da eller?
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
Er vel en del folk som ønsker en mer voksen og komfortabel bil med litt mer plass og krefter med årene, og da er Z4 en god helårsbil. Z3 3.2 er jo noe av det råeste man kan få tak i til veibruk, spesielt M Coupe er vanvittig fet. Dog koster dem fortsatt 320-400k for 10-12 år gamle biler.
Jeg er enig i at Z4 er en fet bil, men Z4en blir i en helt annen prisklasse, medmindre man tar den billigste med barebones utstyrsnivå (da ligger du vel en 100 laken over en NCFL)...og da er jeg faktisk ikke sikker på om du har så mye mer bil enn du får i en 2L sport NCFL coupe. Ja...du har 45 gamp mer, men du har også 400kg mer vekt til 1475....og utstyrsnivået på NCFL sporten er faktisk rimelig brukbart, og den kan fint brukes om vinteren.

Z3 må sammenlignes mer med NA og NB...og de motoralternativene som ligger på samme prisnivå i Norge er ikke mye skøy...du får en fin NB sport med 150kg mindre vekt, like mye gamp og langt mer snerten kjørefeel for samme pris. M coupe er en fantastisk bil, men da har vi forandra sjiktet en god del og det er mange biler vi kan legge til på lista. Personlig ville jeg vel synes at en pen S2000 er langt mer attraktiv kandidat her.


Jeg skyter ikke ned BMWene her, selv synes jeg Z4 virker som en fantastisk bil utifra tester og slikt (jeg har aldri prøvd en da) og sikkert mer voksen feel på veien...og det er jo ikke som om man kjøper Z4, MX-5 eller S2000 på fornuftig grunnlag, men man må nå være litt edruelig i sammenligninger.
2001 1.6 NBFL
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by EspenAndre »

Skal man sammenligne med de raskeste BMW Z? må man jo gjøre det samme med MX-5..
MSM tåler sammenligning med Z4.. i alle fall oppi mitt hode,
og oppi her er faktisk Coupe-utgaven av Z3 drita stygg, for å si det mildt :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by EspenAndre »

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jean-eric »

Jeg håper MX-5 ender opp med å bli en miljøvennlig hybrid :mrgreen:
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by nope-mx5 »

Z3 har vel generelt blitt slaktet av de fleste?

Z3 M Roadster kan igrunn ikke sammenlignes, da det er noe helt annet en Z3...
Blir som å sammenligne en 320i og en M3 omtrent...

Mx5 er i mine øyne en vesentlig bedre bil på alle måter kontra Z3.
Z4 så begynner det å bli interessant, men prismessig er det jo håpløst.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Kjakan »

nope-mx5 wrote:Z3 har vel generelt blitt slaktet av de fleste?
Z3 M Roadster kan igrunn ikke sammenlignes, da det er noe helt annet en Z3...
Blir som å sammenligne en 320i og en M3 omtrent...
Mx5 er i mine øyne en vesentlig bedre bil på alle måter kontra Z3.
Z4 så begynner det å bli interessant, men prismessig er det jo håpløst.
-n
Z3 har kanskje blitt slaktet av amerikanske vattnisser som må ha gigantiske pickuper, men det er da ikke noe spesielt dårlig bil. Den er jo bygd på et ganske safe og solid understell fra E30, med ok prestanda.
Bilen er pen med en aggressiv front og langt panser, og jeg klarer ikke å se hvordan mx-entusiaster kan mislike en Z3 da det er to sider av samme sak. Dessuten har Z3 fordelen med at den ble levert med mange forskjellige motorer, i motsetning til MX5. Har aldri kjørt en Z3, så skal ikke uttale meg om hva den er dårligere på enn MX5, men det er neppe så altfor mye.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply